Inläggsdiarre? Skrivkramp som släppt?

Jag var tolv år gammal med utstående framtänder, runda glasögon och vilt okammat hår. Jag var pratglad och aktiv. När andra såg på. Redan då fanns det något jag gömde. En oro. En blygrå regnväderskänsla.

Dom vande sig, dom vuxna. Jag satt inte still. Jag var inte tyst. Utom när jag satt uppkrupen på fönsterkarmen och betraktade regnet som piskade mot rutan och kände mig hemma. Jag pratade rakt ut för jag hade ett svar. Handen upp glömdes bort i ivern. Jag började sakta att avsky skolan. Jag passade inte in. En klass som satt still, en klass full av fina duktiga flickor. Jag var en annan sort. Innan min trettonde födelsedag var jag skoltrött och less. Jag som alltid älskat att lära, tyckt om att vara duktig och kunna.

Det var ju inte så att jag var ensam. Jag var bara ensam med det blygrå.

Jag tror inte jag hade hunnit gå en hel termin, jag tror det var innan min tolfte jul. Plötslig yrsel, världen snurrade och lutade. Svårt att andas. Tryck över bröstet. Svartnade i kanten av synfältet. Kallsvett. Stark oro och rädsla som jag inte kunde förstå. En vilja att fly. Känslan av att tappa andan mitt i ett andetag. Livrädd att svimma. Ut i korridoren, andas, gå. Hitta ett lugn. Det blev min vardag för resterande skolår. Ibland flera gånger om dagen, ibland fanns det dagar jag slapp undan. Nätter utan sömn. Livrädd för att somna. Vakna med hjärtklappning fem över fyra.

När jag tog studenten, nitton år fyllda, hade sju sånna år passerat.

Dom sista veckorna sista terminen bröt jag ihop. Varje dag var jag på väg hem redan efter en station med spårvagnen, varje dag tvingade jag mig att stå ut. Att inte göra det som förväntades fanns inte i mina tankar. Sedan blev allt som inte var färdigt för mycket och jag grät och grät. Den häftiga gråten som gör en utmattad. Skakande hulkande. Sen var det slutligen över, jag var utsläppt.

Mitt ensamma blygrå fanns kvar.

Året som följde började jag sakta förstå, att den vardag jag haft inte var samma som andras. Att det jag stått ut med, kämpat igenom och dolt i mitt inre inte var något vi alla jagades av och förväntades hantera. Jag var borta allt fler dagar från jobbet, anfölls av det jag nu kunde se var ångest. Dom första försiktiga blodröda ränderna ritades över mina armar. Det av självkänsla och trygghet som en gång fanns hos barnet med okammat hår och runda glasögon var sedan länge helt försvunnet.

Inte förrän där, strax innan tvångsvård, förstod jag att jag under åtta års tid ensam kämpat mot panik och ångest. Som tolvåring hade jag inte ens hört ordet, hur skulle jag kunna veta? Jag var ju inte mer än ett barn. Fastän jag började inse hur hårt jag jobbat kunde jag inte se mig som annat än svag när jag väl träffat tegelväggen och slutligen fallit.

Än finns det ensamma blygrå kvar. Än har jag aldrig kännt att jag tillhör. Jag är alltid ensam i själen.

Kommentarer
Postat av: camilla

Du berörde mig verkligen med din text ska du veta!



Jajamen umgicks med syrran en stund iaf :D vi var på hennes skola o hämtade läxan hon had glömt, samma skola jag gick gymnasiet på o jösses vad jag saknar det, gymnasiet var nog en av de bästa tiderna hittills o studenten var alldeles underbar. åå igår saknade jag de så jag nästan sprack, jag mådde så jäkla bra då, även fast vi hade prov o uppgifter så man nästan belv rädd haha^^



Jo du har rätt finns mkt o baka men choklad e ju godast o man vill ju äta de godaste liksom:Pjag kom förresten på en chokladgrej min syrra gillar, snoddas:P annars älskar hon tuppkaka haha:) o folk som inte gillar choklad är i en grupp för sig ^^



Idag har vi sol och ser ganska skönt ut :D ska till gbg med syrran :) syskondag :P



Oj de lät verkligen inget bra :/ händer de ofta att du skadar dig? vet du vad de är som gör att du vill det? asså jag menar speciella händelser som hänt eller liknande?



Ha det bra

2011-05-07 @ 07:13:25
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: camilla

Ja jag hade lite tur där :D jaa de känns så tråkigt att man inte kommer gå där mer, älskade min klass o alltihopa verkligen.studenten kommer jag aldrig glömma :D jag gick natur :D tufft men kul :)



Haha jaa om hon nu hade gillat kokos dåxD hon är en kräsen liten skit förstår du vad gäller mat..därför jag aldrig vågar laga någon "ny" mat här hemma utan de blir de gamla vanliga xD

Haha vaa? hur kunde de ge problem i förhållandet?:P nu blev jag riktigt nyfiken ska du veta :D har du haft många förhållanden?:)



Blev inte gbg idag, tågen krånglade o blev inställt så vi tar det imorn istället..något o se fram emot imorn då:P fast jag var så ruskigt inställd o sugen på att åka idag så lite jobbigt är det menmen.

ÅÅ sånna fruktsallader har jag sett i vissa affärer, på ica här jag bor kan man blanda sin egna sallad o då finns de en massa frukter typ melon o grejs :D i england har dom ju massa sånt i varenda matbutik, så borde de va här med :D

Vad blir de för träning idag?:)

Lycka till med städningen om de blir någon?:P



Känner du att självskadebeteendet blir bättre?

2011-05-07 @ 11:51:18
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: lovisa

vad händer i helgen?:D

2011-05-07 @ 12:03:03
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: rebecca

men ändå är du kvar. trots att du har gått i brant uppförsbacke så himla längre (och i flera år på helt egen hand) så är du banne mig kvar! jag tror inte att man behöver känna sig stark för att vara det. ett lejonhjärta sitter där det sitter i alla lägen och fortsätter bulta, även när man tror att man ska gå sönder av ångest.



sv: du har så rätt, kakao är helt grymt. fast kanel är ändå bäst, det går inte att komma ifrån. kanel i tomatsås, mmmh-mm!

2011-05-07 @ 12:09:41
URL: http://carnivalkids.blogg.se/
Postat av: camilla

ÅÅ ännu en naturare :D wihoo :D hur tyckte du det var? trivdes du bra?:D hade ni tenta perioder?



Haha okey :P men de e bra med allätare de gillar vi :D haha :D de ska va ett krav för min man xD



ja denna vecka har verkligen miljoner planer ändrats känns det som o de e grymt jobbigt men men de kan ju inte alltid gå enligt planerna. förhoppningsvis blir nästa vecka lite mer enligt planerna:P

Ja precis, minns att de hade granatäpple så i england o de köpte jag där typ varje dag, det och melon :D



Usch för migrän :/ får du stora attacker när du får det? jag har också haft mkt migrän fast nu var de ett par år sedan men innan kunde jag få riktiga attacker som alltid höll i sig typ 5 timmar :/ spydde, fick tunnelseende, mådde illa, domningar och spränghuvudvärk..usch inget vidare. mår du bättre nu?

2011-05-07 @ 21:35:15
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: camilla

Okey, jag gillar också matte :) fast varkligen inte kemi o fysik:P haha

Okey :D vi hade tentaperioder med alla naturämnena så vi hade kanske tre prov under en vecka så då skrev man kanske prov måndag, torsdag och måndag och sen var man ledig dagarna emellan så de va jättebra faktiskt, fast jobbigt! ibland hade vi 5 provi en sån period o då va de tufft.



Haha jaa men idag ser de åtminstone ut som gbg planen håller, hoppas de inte e krångel med tågen idag, de håller på med ett arbete just nu så de e därför tror jag:P men igår kom aldrig ngn ersättningsbuss som de skulle..melon, speciellt vattenmelon e ju asgott :D fast jag äter all sorts melon:P



Åå vad skönt ändå att du inte blir illamående :) har du ngn medicin mot det? men skönt att du mådde bättre igår, tycker absolut att du borde köpa godis. Du måste ju unna dig :D blev de ngt? om du köper godis e de choklad då?:P



Ha en fin dag

2011-05-08 @ 08:01:55
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: Twiggy♥

Det var en bra dag:) tack

2011-05-08 @ 10:44:30
URL: http://twiggyrosablingbling.blogg.se/
Postat av: Elin

Känner igen det, så väl, jag vet exakt det där. Allt det där jobbiga, andetagen som blev färre, tankarna som blev fler. Man fattade ju inte att det var något fel.

Har du varit tvångsinlagd?



Förstår vad du menar, egentligen bryr man sig inte så mycket om sig själv oftast, det är inte det viktiga. Äs är viktigare. Vad äs säger om en är det viktigaste.

Hur har dagen varit?

kramar

2011-05-08 @ 16:37:51
URL: http://uturanorexin.blogg.se/
Postat av: camilla

Tack :D vädret var alldeles underbart så vi satt vid floden i två timmar o bara pratade/åt/solade :D mysigt som bar den :D melon bla:P

Jag har också alltid älskat nästan alla typer av frukt o grönsaker, förstår inte riktigt folk som inte gillar det alls:O jag blir lika förvånad varje gång jag hör ngn som säger: jag gillar inte grönsaker:p HAHA!



Nähä du skoja? va ni på kreta under skoltid? fusk! jag har läst biologi a och b bara:P



Okey :/

Jag fick de en gång när vi var iväg på en tävling, de va så grymt jobbigt så jag fick ligga i sängen hela kvällen medan alla andra var ute och åt osv o hade trevligt. De va sist gång jag hade migrän faktiskt så de e skönt att de inte kommer så ofta längre :)



Haha ja kan också få sug efter mega surt eller as salt ibland :D gillar allt xD ^^ undra om de finns ngt godis som jag inte gillar:P skulle va mörk choklad isåfall^^ o vissa gelegrejer:P



Hur har dagen din vart?

2011-05-08 @ 18:48:18
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: Elin

Det är det som är det svåra med psykiska problem - de är undangömda, var det ännu mer då, oförklarliga (i princip) och svåra att definiera och skilja ut. Det fanns aldrig som ett möjligt svar när man var så liten. Även om du drabbades av panikångesten före mig.



Dagen har varit blandad, men ikväll är det tungt.

Försök att inte tänka på maten, tänk på att det var en vinst - för det är det, det friska livet vet att det är en vunnen rond.

Vad gör du imorgon?

kramar

2011-05-08 @ 23:29:51
URL: http://uturanorexin.blogg.se/
Postat av: camilla

ajjamen supertrevligt :D melonen fick vara med på ett hörn den med haha ^^

Åå gött :D vad hade du för gott med dig?:)picnic e mysigt :D

Ja vet, jag trodde inte de fanns folk som inte gilla grönsaker o frukt..men när man tänker efter e de kanske som att inte gilla choklad, lakrits eller ngt annat?:P haha men skumma människor finns de gott om:P haha^^



Hade ni fint väder då?:) hur fick ni ihop pengar?:D



Åå har du vart med på många sm tävlingar?:D



Haha okey:P men jag kan också gå lite så i omgångar men choklad funkar alltid :D älskar lösgodis. Brio kolor e bland de godaste just nu :D o hårda karameller :D



Gjorde du ngt kul igårkväll?:D

2011-05-09 @ 07:51:34
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: Emelie

Det är de som har haft det tuffast som är starkast, det har du hört, va?

2011-05-09 @ 09:58:24
URL: http://sockerskrin.blogaholic.se
Postat av: camilla

ÅÅ ni satsade på en engelsk picnic då hihi :) med afternoon tea :P scones e ju supergott :D i england brukar man väl ha grädde o marmelad på? låter som en läskig kombination på mackor tkr jag^^

Haha noonoo vem har sagt att man behöver proteiner?:O hihi.

Du får unna dig melon idag då^^ själv sitter jag med glass i högsta hugg nu :P hade ni bakat egna scones förresten?:D



Åå sälja tvättmedel har jag aldrig hört ngn göra:P hur kom ni på det? haha!



Vad kul :D jag älskar stämningen som blir på sm tävlingar :D har vart med på usm, jsm och stora sm samt skol-sm :D



Haha jag satt också o såg på tv hela kvällen igår^^ vad såg ni på?:)

2011-05-09 @ 11:17:08
URL: http://resanupp.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0