Lär känna dig själv och dina diagnoser=p

Skummade igenom dns hemsida och ögonen fastnade på rubriken "Adhd-medicin ger minskat antal brott" och underrubriken var "Ny svensk foskning kan få stor betydelse. Den visar att personer med adhd begår 30 procent färre brott om dom får medicinsk behandling".
 
Fasen vad bra, då ska jag genast börja äta piller, så jag kan minska min brottsstatistik med 30%. Jag som har som värsta brott i mitt register att jag går mot rött. Ja och att jag har missat att betala för en plastkasse när jag självscannade i matbutiken. Jag anar (hoppas) att artikeln i sig är mer specificerad när man läser den, vilket jag inte hann just då men den ger ju en bra grund för fördomar mot adhd. Som om vi vore en enhetlig massa där vi alla begår brott.

Kommentarer
Postat av: Maja

När jag tänker på adhd är det inte direkt brottslingar som kommer upp i min hjärna. Tycker att rubriken lät otroligt fördomsfull. Adhd för mig är den där stackars personen i klassen som ofta hade en lärare vid sidan som hjälpte till lite extra. Ingen sämre människa, bara någon som behövde lite mer klara instruktioner.
Kram! <3

2012-11-22 @ 16:18:37
URL: http://cuilenya.blogg.se
Postat av: Lissie

Puckad formulering, I must say. Det blev lite bättre när man läste artikeln visserligen, men ändå. Forskningen är nog bra, men vanliga tidningar har en tendens att framställa forskningsresultat lite hur som helst, tyvärr.

Och du, man är ju aldrig sin diagnos, även om det ibland kan kännas så! Kram

2012-11-22 @ 20:13:51
URL: http://failrynuts.blogg.se
Postat av: J

Visst var det Capio på Löwet du var? Jag är lite nödställd och undrar vad man ska packa. Ska man ha med lakan/handduk och sånt? Förlåt för en fånig fråga men jag var så tankspridd när jag pratade i telefon med dem att jag missade allt typ... Tack för en bra blogg som alltid.

2012-11-23 @ 09:40:46
URL: http://enrymd.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0