Sinnen

Segtröttförkyld. Under kvällen har ena ögat börjat bli lite rött och geggigt. Lovely. Alla mina småförkylningar sätter sig i ögonen. Stort ogilla på det. Jag gillar inte att ha glasögon. Även om dom jag har nu är det första paret jag faktiskt känner mig bekväm i utseendemässigt så är det jobbigt. Efterosm jag ändå ser rätt dåligt, inget extremt men det är långt ifrån bra, så blir synfältet väldigt begränsat, får vrida mycket på huvudet för att se och även om jag uppfattar rörelser i pereferin så ser jag ju inte riktigt vad det är. Sen är det ju väldigt annorlunda med glasögon jämfört med linser, eftersom glasen hamnar en bit framför ögat och är just glas så blir upplevelsen av världen lite annorlunda. Det mesta blir lite mindre och det blir närmare till marken tillexempel. 
 
Anledningen till att jag ogillar det är för att jag hatar när det känns som något av mina sinnen störs. Det tog lång tid innan jag kunde ha musik i hörlurar på bussen tex och jag har fortfarande väldigt svårt att gå eller springa med musik. Jag vill helt enkelt kunna ta in världen med alla sinnen. 
 
Kanske är det för att jag är den jag är och vill ha kontroll. Kanske är det för att jag är så van att vara jag och ha min totala brist på filter i intaget. Allt går in på samma nivå. Det är en av problemen vid as/adhd. Som man kan tänka sig är det vansinnigt uttröttande att röra sig i stimmiga miljöer oavsett om det är ljudmässigt eller visuellt. Ja, alltså dom flesta blir ju trötta av att befinna sig i en lokal med mycket folk och kanske musik samtidigt, säg en galleria under julshoppingen, men det är inte så att "normalmänniskan" går hem och somnar efteråt och är utsliten i flera dagar. Efter en eller möjligen två timmars exponering. 
 
Jag borde ju egentligen gilla att döva sinnen för att slippa ta in allt men det verkar inte riktigt fungera så. Jag kommer ihåg hur jag pluggade när jag gick i gymnasiet (när jag väl kunde komma igång), det var skrivblocket, boken jag skulle använda och sedan musik på, dator med chat på, tv på och gärna en smskonversation eller ett telefonsamtal samtidigt. Ja, jag fick saker gjorda så.
 
På tal om multitasking så kände jag mig både duktig och annorlunda idag. På spisen stod en tomatsås och småkokade för att få fram alla goda smaker och det låg lite grönsaker på en tallrik som skulle i efterhand. Samtidigt stod jag vid diskhon med kycklinglever och hjärtan, fiskolja, benmjöl och kaninpäls och gjorde portionsförpackningar till illrarna. Att det är aningen.. absurdt att tycka att det är normal vardag slog mig. Men å andra sidan, alla som bor här ska ju ha mat. 

Kommentarer
Postat av: Silverglitter

Senaste ~15 månaderna har jag också haft upplevelsen att allt går in på samma nivå. Alldeles för nära inpå, dessutom. Jag tycker det är hemskt, och kan inte föreställa mig hur det skulle vara att leva med det alltid.

Kram.

2013-11-21 @ 06:00:58
URL: http://silverglittrande.blogspot.se
Postat av: Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Jag kan inte ha för mycket på gång, då kan jag inte koncentrera mig. Jag kan t.ex. inte skriva om sambon sitter bredvid mig och säger något. Då glömmer jag totalt det jag har i huvudet.

Jag beundrar dig. Som sagt, jag hade aldrig fixat att träna i grupp sådär.

2013-11-21 @ 13:15:02
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: Maja

Jag måste säga att jag är ganska multitasking. Kan plugga & se på tv samtidigt t.ex. Men något tar ju mer eller mindre plats då...
Sv: Jo, tror dock inte att ridningen var det bästa för ryggen...Får hoppas att det går över och blir helt bra så att jag slipper en omgång till.
Kram! <3

2013-11-21 @ 16:32:38
URL: http://nolicedere.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0