Det är ju inte det här jag vill ska vara vardag

Jag vill inte att det som finns i mig och vill ut är ord om ångest. Jag vill inte vakna på måndagmorgon med kramp i själen och svårt att få luften längre ner än till nyckelbenen. Vill inte slå upp ögonen och önska att det aldrig hänt. Jag vill inte vara decimerad till en vandrande ångestklump som hanterar det här projektet att leva och finnas till genom självdestruktivitet på olika sätt. Jag vill inte börja dagen med tårar som fastnar i bröstet och inte kommer ut. Vill inte tycka att allt känns värdelöst. Vill inte sitta och se dagar, månader och år försvinna in i dimman av ingenting.
 
Jag vill inte leva som det är.
 
 
Men gör någonting åt det då, förbannade människa. Gör något. Det är ju bara du som kan ändra, bara du som kan bli frisk. Du måste bestämma dig, du måste vilja. Det är bara du som förändrar. Tänk positivt. Sluta skada dig. Börja äta. Res dig och slåss och kämpa, sluta ligga som en dörmatta och ta emot skiten och sedan beklaga dig. Det är ju bara att bestämma sig.
 
 

Om man inte har styrkan och orken att göra det. Är det dags att tacka för sig då? 

Kommentarer
Postat av: Silverglitter

Jag känner igen mig till fullo. Jag har inget svar. Det förbryllar mig hur det hela tiden påpekas att det är "bara du själv som kan bli frisk" osv., fram till dess att man blir helt uppgiven, då är det plötsligt "det blir bättre". Vadå blir? Hur skulle det kunna bli utan att man gör det själv? Och hur klarar man att göra det?

2013-10-14 @ 12:19:23
URL: http://silverglittrande.blogspot.se
Postat av: Maja

Känner igen mig så väl...att "bara" bestämma sig...usch vad svårt det är! Men hur klarar man av att ta de stegen? Det är en stor gåta..
Sv: Att höra sånt hjälper tyvärr inte just nu, är totalt nere & tänker allt annat än positivt på den sortens frågor. Jag har ju aldrig varit intressant för någon ens, så varför skulle det ändras helt plötsligt?

Jag förstår dig till fullo & jag kan säga att jag tyckte du var fin redan innan också, då du befann dig över bmi 20, om inte ännu finare.
Jag tror på dig!
Kram! <3

2013-10-14 @ 13:14:30
URL: http://nolicedere.blogg.se
Postat av: Elin

Undra hur många gånger man fått höra det. Bara att bestämma dig så går det fint. Undra hur många gånger man sagt det till sig själv dessutom. Typ varje dag.

Har också sett fotboll i barcelona. Var roligt faktiskt. Är jonathan sportintresserad?

Finns så mycket sjukt inom psykvården. Irriterande att det är dom sköraste som hamnar mest i skiten. :/
Kram

2013-10-14 @ 20:46:43
URL: http://www.uturanorexin.blogg.se
Postat av: beayourdreams.blogg.se

Nej, det är INTE dags att tacka för dig. Jag vet att du kan bara du vill, men det är så jävla svårt att bara bestämma sig och göra det. Men jag vet att du kan, jag vet det bara. Jag är fortfarande inte frisk men så nära frisk jag kan bli i alla fall.

Sv: Visst, blå om munnen är fint! ;)

Aha! Ja stevian kan ju göra det lite värre.. Jag kan starkt rekommendera body science whey delite i alla fall! Chokladen samt blåbärsmaken är så HIMLA god! Ja att ta med sig mjölk är ju ingen höjdare direkt, så länge man inte går in på ICA och köper en sån där liten mellanmjölk á 3.5 dl :)

Nja, nej egentligen inte.. Men försöker tänka på smaken, haha! :D Men de är klart, kött som kött. :) Ja jo lever kan jag tänka mig har en annan smak dock! Här hemma varieras det typ aldrig, jag gör min egna mat (vilket jag är glad för..). Saknar dock mammas lasagne, potatisgratäng osvosv.. De är ju gott! Men just nu kan jag inte äta det.. Delvis för att mamma alltid gör med laktos och sen är jag ju på min "diet".. :)

Ja jo, det hade ju varit enklare att prata om det kanske, men å andra sidan spelar de väl inte sådan stor roll EGENTLIGEN? :) Men jag kan förstå dig ändå. Njaaa.. Jag vet inte riktigt, men ja.. Jag orkar inte bry mig så mycket om vikt just nu ändå :l Jag blir bara nojig.. Alla fungerar vi nog lite olika antar jag..

Ah! :) Ne, en dålig dag är de inge smart att göra något sådant :P

Jag har ju svårt att förstå det själv jag med, men i "teorin" är det ju så.. Att kroppen strävar efter sin vikt typ.. Att man sedan stannar där liksom.. Vet många som sagt att de gjort de, ätit normalt ett bra tag och sedan planat ut liksom.. Men som jag sa, det kanske är olika från person till person.. Kroppen är ju en vetenskap.. Kalorier in och ut verkar ju rimligt men tror du man kan käka 2000 kalorier i skräp jämfört med 2000 kalorier i bra mat och ändå inte gå upp? ELler alltså, jag kan förstå att kroppen blir dålig om man bara äter 2000 skräp jämfört med bra mat.. Men något mer måste ju hända? Fast de pratas ju alltid om kalorier in och ut så ja..

Aha ok.. Ja jo det är ju sant i och för sig! Det är väl likadant med dips/ chins.. Ju lättare man är desto lättare är det att köra - även fast man har mycket muskler.. Fast ja musklerna hjälper ju också.. Så länge klättrandet inte är ett tvång så är det ju lugnt, men tänk också på att det kan vara ett indirekt tvång.. Hände mig..

Ägg är så mums och tur att du överlevde det!

Det är väl likadant med alla mediciner, att man blir en annan person.. Men vissa väljer ju ändå att käka mediciner för att få må bra.. Men de är ju som sagt individuellt :)

Ja exakt! Finns det ämnen är det ju enklare att prata, det tycker jag med. Vi får komma på något haha.. :P

2013-10-14 @ 21:22:06
URL: http://beayourdreams.blogg.se/
Postat av: beayourdreams.blogg.se

Nej, det är INTE dags att tacka för dig. Jag vet att du kan bara du vill, men det är så jävla svårt att bara bestämma sig och göra det. Men jag vet att du kan, jag vet det bara. Jag är fortfarande inte frisk men så nära frisk jag kan bli i alla fall.

Sv: Visst, blå om munnen är fint! ;)

Aha! Ja stevian kan ju göra det lite värre.. Jag kan starkt rekommendera body science whey delite i alla fall! Chokladen samt blåbärsmaken är så HIMLA god! Ja att ta med sig mjölk är ju ingen höjdare direkt, så länge man inte går in på ICA och köper en sån där liten mellanmjölk á 3.5 dl :)

Nja, nej egentligen inte.. Men försöker tänka på smaken, haha! :D Men de är klart, kött som kött. :) Ja jo lever kan jag tänka mig har en annan smak dock! Här hemma varieras det typ aldrig, jag gör min egna mat (vilket jag är glad för..). Saknar dock mammas lasagne, potatisgratäng osvosv.. De är ju gott! Men just nu kan jag inte äta det.. Delvis för att mamma alltid gör med laktos och sen är jag ju på min "diet".. :)

Ja jo, det hade ju varit enklare att prata om det kanske, men å andra sidan spelar de väl inte sådan stor roll EGENTLIGEN? :) Men jag kan förstå dig ändå. Njaaa.. Jag vet inte riktigt, men ja.. Jag orkar inte bry mig så mycket om vikt just nu ändå :l Jag blir bara nojig.. Alla fungerar vi nog lite olika antar jag..

Ah! :) Ne, en dålig dag är de inge smart att göra något sådant :P

Jag har ju svårt att förstå det själv jag med, men i "teorin" är det ju så.. Att kroppen strävar efter sin vikt typ.. Att man sedan stannar där liksom.. Vet många som sagt att de gjort de, ätit normalt ett bra tag och sedan planat ut liksom.. Men som jag sa, det kanske är olika från person till person.. Kroppen är ju en vetenskap.. Kalorier in och ut verkar ju rimligt men tror du man kan käka 2000 kalorier i skräp jämfört med 2000 kalorier i bra mat och ändå inte gå upp? ELler alltså, jag kan förstå att kroppen blir dålig om man bara äter 2000 skräp jämfört med bra mat.. Men något mer måste ju hända? Fast de pratas ju alltid om kalorier in och ut så ja..

Aha ok.. Ja jo det är ju sant i och för sig! Det är väl likadant med dips/ chins.. Ju lättare man är desto lättare är det att köra - även fast man har mycket muskler.. Fast ja musklerna hjälper ju också.. Så länge klättrandet inte är ett tvång så är det ju lugnt, men tänk också på att det kan vara ett indirekt tvång.. Hände mig..

Ägg är så mums och tur att du överlevde det!

Det är väl likadant med alla mediciner, att man blir en annan person.. Men vissa väljer ju ändå att käka mediciner för att få må bra.. Men de är ju som sagt individuellt :)

Ja exakt! Finns det ämnen är det ju enklare att prata, det tycker jag med. Vi får komma på något haha.. :P

2013-10-14 @ 21:22:10
URL: http://beayourdreams.blogg.se/
Postat av: Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Nej dagvård skulle aldrig passa mig heller, jag vill inte ens be om hjälp på en speciell äs "klinik" för då skulle jag bara jämföra mig med alla andra man kanske träffar på i väntrummen:(
Men vad tror du skulle vara den bästa hjälpen för dig?

2013-10-14 @ 21:29:11
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: Elin

Helt rätt. Det är skönt med semester och paus hemifrån men det tar på en ändå. Alltid vara på helspänn, aldrig kunna slappna av riktigt.

Det är så sjukt störande att alltid få höra det. Att man inte försöker tillräckligt mycket om man fortsätter må dåligt.Ja men man blir ju ännu mer pepp på att kämpa när man känner sig värdelös och dålig.
kramar

2013-10-16 @ 14:36:50
URL: http://www.uturanorexin.blogg.se
Postat av: Lissie

Vet inte hur många gånger jag funderat i exakt de tankebanorna... Men det är inte dags att tacka för sig! Om det är något jag önskade att psykiatrin var bättre på så är det att hjälpa till med motivationen, fånga upp de som är för långt nere för att "bestämma sig". Det är ju liksom de som behöver hjälp. Har man bestämt sig kan man väl köpa en bok och följa den så har man tagit sig ur sitt problem?

Åh, jag blir så trött. Men du, sluta aldrig tro på att det kommer något nytt, något annorlunda.

2013-10-16 @ 21:43:45
URL: http://fairlynuts.blogg.se
Postat av: Johan

Jadu, Hanna. Du har helt rätt i grunden. Det är baradu själv som i slutänden kan göra något åt din situation, kanske med hjälp av andra i början och kanske under en lång tid, men det är du som har huvudansvaret. Det vet du om, det märker jag. Många tycker att det "bara är att kämpa vidare, det är bara du som kan göra något åt din situation", precis som du säger. De har rätt. I grunden. Men som du också säger, om man inte orkar, vad gör man då? Jag har tyvärr inget bra svar på det. Önskar att jag kunde hjälpa dig här, men känner mig ganska maktlös...

SV: Häftigt! Då känner du dem ganska bra med andra ord? :)

Det är bra att du iaf har någon att prata med om hur du känner osv. Det tror jag är viktigt. Väldigt viktigt.

Finns det mål i en av dina hallar finns det inte många att välja på... FIFH-hallen i Malmö? Gubbis i Stockholm? Pjäshallen i Göteborg? Tokarpsskolan i Linköping? Är det någon av dem? :)

Ta hand om dig!

2013-10-18 @ 20:40:48
URL: http://schumacher4ever.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0