Det här medverklighetsförankring

Ibland har jag såpass tråkigt att jag läser bloggar jag i vanliga fall inte sätter min fot på. Blondinbellas är en av dom. Igår var en sådan dag och det här inlägget var vad snubblade över. Där listas några poster med utgifter som man ska se över för att kunna spara pengar. Det är som följer:
 
Snusar eller röker (ett paket om dagen), ca 1500 kronor per månad.
Caffe Latte (en kopp per dagen), ca 900 kronor per månad.
Läsk/mineralvatten/juice (en per dag), ca 600 per månad.
Godis (30 kronor per dag), ca 900 per månad.
Tuggumi/halstabletter, ca 100 konor per månad.
Lunch ute (5 dagar i veckan à 100 kronor), ca 2000 kronor per månad.
Hämtmat (en gågn i veckan à 100 kronor), ca 400 kronor per månad.
Tidningar (3 stycken per månad), ca 100 kronor.
Alkohol (ett glas vin och en drink per vecka), ca 900 kronor per månad.
Taxi (4 resor per månad à 200 kronor), ca 800 kronor per månad.
Buss/tunnelbana/tåg istället för att gå eller cykla, ca 800 kronor per månad.
Impulsköp av "billiga" klädesplagg eller skönhetsprodukter, ca 600 per månad.
 
Om man uppfyller alla dom posterna så gör man av med 10 000 i månaden. Jag har inte ens en inkomst på 10 000 per månad. Ganska faschinerande vilka olika världar vi lever i. För att inte tala om posten med buss och tunnelbana... om jag skulle cykla eller gå överallt skulle jag behöva ägna praktiskt taget hela dagarna åt att förflytta mig. Det finns nämligen något som heter förort (eller landsbygg i andra delar av landet) där alternativen är kollektivtrafik eller bil. Det är inte rimligt att cykla fem mil i snöslask för att spara pengar. Fast det är klart, är man lyckligt lottad och har möjlighet att köpa sig en lägenhet bredvid sin arbetsplats så är det ju onödigt att åka buss.
 
Jag förstår vad poängen är, att se över små dagliga utgifter som man kanske inte tänker på och därmed inte riktigt ser var alla pengar försvinner. Men det är ju definitivt riktat till människor som har en hel del pengar.
 
Jag röker inte, snusar inte, dricker inte alkohol, köper definitivt inte kaffe på stan varje dag (möjligen te någon enstaka gång per månad), jag köper inte godis dagligen och inte heller juice. Jag äter lunch ute kanske en gång per månad och hämtmat en gång varannan månad. Tidningar unnar jag mig kanske en i halvåret. Jag åker taxi en eller två gånger per månad kanske. Till eller från akuten... Jag impulsköper inte kläder och skönhetsprodukter varje månad. Definitivt inte skönhetsprodukter. Tuggumi och halstabletter för 100 kronor per månad låter otroligt mycket. Jag köper högst ett paket tuggumi i månaden och det kostar i runda slängar 15 kronor.
 
Jag tror inte jag kommer köpa boken om vi säger så. Jag har helt enkelt för lite pengar för att ha den här typen av lyxproblem.

Kommentarer
Postat av: Vonskareng

Haha klockrent skrivet - and same goes for me. Har aldrig haft mycket pengar, jag lever så "fattigt" jag kan - ändå räcker de knappt...

2013-09-17 @ 12:06:41
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Maolion

Sv: Haha, vilken hemsk utmaning^^ Får se om jag vågar utföra den! :D Hör isåfall av mig när den kommer upp på bloggen ;)

2013-09-17 @ 13:00:48
URL: http://maolions.blogg.se/
Postat av: Anna

Samma här! Själv går någon gång om året runt och velar över om jag ska unna mig en tidning. Min kläder är hål i, jag äger för tillfället inte ett enda par byxor (bara leggings) vilket är lite dumt inför kyligare årstider. Det enda där jag lägger pengar på är busskort, för liksom du bor jag för off för att ta mig till fots och cykla jämt, dessutom neurosjukdom som gör det omöjligt. Det enda jag lägger pengar på är bra mat, jag köper till 100 procent ekologiskt, men har förmodligen lägre matkostnader än de flesta eftersom jag handlar efter säsong, eftertänksamt och aldrig äter ute. Jävlar vad mycket pengar en del kan spara in;) Medan andra får leva på existensminimum och inte ens kan välja att slösa.

2013-09-17 @ 13:03:40
Postat av: Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Samma här. Det finns inte en chans att jag skulle klara mig med att bara cykla eller gå. Och tur nog så varken röker/snusar eller dricker jag. Dock går en hel del pengar på light läsk:(

2013-09-17 @ 14:33:41
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: Maja

Jag är väldigt sparsam av mig så kommer inte heller upp i dessa summor. Mitt busskort kostar, men det betalade pappa eftersom att jag inte har någon inkomst. Mat osv får jag ju här hemma så jag lever väldigt billigt. Ett studiebidrag och inga utgifter(och förhoppningsvis ett jobb snart?)
Sv: Tack för att du hejar på mig, behöver det mer än någonsin just nu.
Massa kramar! <3

2013-09-17 @ 19:22:58
URL: http://singyourownsong.blogg.se/
Postat av: Emmy

sv;
Jaa bra där :) Åh, det gör det ju. Jag försöker bara skänka lite positivitet, och kanske hjälpa... Av all välvilja så hoppas jag ångesten för dig är minimal!

2013-09-17 @ 20:37:26
URL: http://eeemmylam.blogg.se
Postat av: Erica

Oj, ja, ibland lever vi människor verkligen i helt olika världar. Jag har inte nån fet inkomst heller, men har ändå blivit bra på att spara pengar. Tror det är för att det är så mycket jag vill göra, så det motiverar mig. :-)

2013-09-18 @ 14:07:40
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Lissie

Folk och pengar alltså, man blir alltid lika fascinerad. Jag lägger visserligen en del pengar på att fika och äta ute, men det får det vara värt...

Men jag tycker det är bra att vara sparsam, så länge det inte inkräktar på saker man vill göra. Det kostar ju pengar att leva men jag vet inte om det är att leva att köpa tidningar och cigaretter?

2013-09-18 @ 20:56:46
URL: http://fairlynuts.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0