Är jag vid liv?

Jodå. Typ. Eller, absolut rent fysiskt.
 
Jonathans semester tog slut igår. Första dagen ensam på evigheter. Ensamt. Väldigt jobbig. Har inte alls mått bra under sommaren, mycket skyhög ångest. Undantaget var väl dom där nästan två veckorna i sarek. Jag var inte strålande sprudlande och helt ångestfri men det var betydligt mindre dåligt. Sen tokdök jag ju när jag kom hem, såklart. Det är ansträngande att hålla igång konstant i tretton dagar. Men det verkar också vara det enda som kan lindra ångesten något, konstant aktivitet. Hela tiden i rörelse. Vilket jag inte orkar. Moment tjugotvå kanske det kan kallas.
 
Ökar medicin och fick förra veckan en extra tablett som är direktverkande tillskillnad från depotkapseln jag haft innan och den sista nya där gör mig tokigt illamående i ungefär två-tre timmar varje morgon. Har läkartid imorgon så vi får väl se hur det blir framöver. Hjälper gör det i alla fall inte. Gjorde ett test igår hos psykologen. Det tråkigaste någon kommit på tror jag och det är väl lite av poängen, svart skärm och så kommer det upp en vit bokstav i mitten med ojämna mellanrum. Man ska trycka på mellanslag så fort man kan efter alla bokstäver utom x. I tretton minuter. Plågsamt tråkigt. Men, det gjordes för att se att inte medicinen har mer effekt än jag själv kan känna av och så var nog inte fallet. Även om jag var bra sett ur en aspekt (var bra p åatt hänga med i tempoändringar, såklart, då händer det ju någoit!) så var jag ouppmärksam, ofokuserad och lite långsam och hade många feltryck dvs. missade att trycka eller tryckte på x.
 
Sarek för övrigt. Det får bli ett inlägg för sig själv. Dels har jag inte bilderna på den här datorn och dels behöver det få stå för sig själv. Det var, fantastiskt. Finns inget annat ord. Naturen är helt otrolig och vandring är så rätt för mig.
 
Så, vi kom hem. Packade upp, städade lite och hämtade sedan senaste tillskottet i illerflocken. Bengtson. En söt liten illerhona som väger runt ett kilo, är pastellfärgad (beige på svenska=p) och har på tok för stora och spetsiga öron. Övriga illrar har tagit emot henne med blandad entusiasm. Meja har överhuvudtaget inte visat en enda reaktion och det är det som räknas mest. Hon påverkades otroligt negativt när vi fick hem Zombie och hur illa det var märkte jag ju först när han försvann och mitt dåliga samvete över det var inte nådigt. Nu är hon hur som helst precis som hon brukar, en fin fröken på sju år med god aptit och en hög aktivitetsnivå även om busandet mer eller mindre lagts åt sidan så här på ålderns höst. Pim som är anledningen till att vi skaffade Bengtson från första början eftersom han behövde sällskap tycker att hon är en fin tjej. Hitills har dom inte lekt ihop men dom sover gärna tillsammans och jag tror att det där kommer att ge sig framöver. Alinda och Belsebub är måttligt förtjusta men det är ändå på en fullt hanterbar nivå. Dom säger ifrån och fräser till och jagar henne lite ibland men det är inga blodiga slagsmål, faktiskt inte slagsmål alls och det har nu gått en och en halv vecka bara så jag är nöjd. Alla illrar beter sig som dom brukar och att dom inte är bundisar från början får man räkna med, det är ju trots allt i vilt tillstånd solitära djur. Jämfört med våra två tidigare introduktioner av nya illrar har det här gått som en dröm.
 
 
 
 
I fredags var det en vecka sedan vi hämtade hem Bengtson och eftersom allt var så lugnt och trevligt kände vi att vi utan större oro kunde lämna skitungarna ensamma en natt och ta vårt pick, pack och tält och en Jonathanbror med oss och gå ut lite i naturen. Valet föll på att först gå en sträcka av sörmlandsleden (Handen-Tyresta by) och sedan följa sörmlandsleden in i tyresta nationalpark en bit innan vi vek av och gick ut mot östersjön där vi tältade och morgonen därpå gick vi vidare längs något som kallades kustleden innan vi slutligen kom tillbaka på sörmlandsleden och avslutade det hela med att ta bussen in mot stan från Tyresö. Förutom ett jätteösregn som varken yr eller smhi sagt något om (dom pratade om lite dugg, det här var tokös i flera timmar) under natten så var vädret kanon och det var skönt att vara ute igen. Det gamla tältet "silverpilen" höll som det brukar alldeles tätt och det enda som blev blött var lite av min ryggsäck som låg i absiden där det råkade rinna förbi lite vatten. Tältet är för övrigt rätt häftigt. Det är min pappas och har i runda slängar trettio år på nacken. Det är helt, det håller tätt och det är bara marginelt tyngre än ett nyproducerat tält i samma storlek. Största nackdelen är väl att det till skillnad från moderna tält krävs ungefär arton tältpinnar för att ens hålla eländet stående... ryggåstält.. eller som vi normala säger "Petsontält".
 
Tyresta brandområde, var en jätteskogsbrand där 1999.
 
Utsikt från middagsplats nedanför tältet.
 
Det fanns trots torkan lite kantareller i skogen, perfekt till vår
medtagna svamprisotto på påse.
 
Ett vojla som man säger på franska=p
 
Flodgrisar på plats, självklart. Dom älskar dunsovsäck!
 
Lagom till kvällsteet började det skymma och bli väldigt fint.
 
Sorgmantel.
 
En av tre bilder jag fastnade på. Gissa vem som höll i kameran mest..
 
 
Med dom bilderna som avslutning så ska jag nu ta och packa ihop mina saker för att gå etapp 1-2 på sörmlandsleden som dagstur. Sammanlagt ca fjorton kilometer. Adios!
 
 

Kommentarer
Postat av: Lissie

Fint med livstecken :) Det händer saker iallafall, både på vårdfronten och aktivitetsfronten. Ser ut som att ni hade mysigt. Så, hur många illrar har du nu?

2014-08-13 @ 15:05:38
URL: http://fairlynuts.blogg.se
Postat av: Ida

Åh jag har alltid haft en dröm om att få vandra i Sarek! Måste dit!

2014-08-14 @ 09:48:21
URL: http://iminetta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0