Jag gillar inte att skriva om sånt här

Igår åt jag yoghurtglass. Det har jag varit sugen på att prova ett tag. För det ser lite kul ut att få välja sorter och ha saker på sen. Men dom flesta ställen har inte laktosfritt alternativ så när jag haft modet, orken, kraftet och drivet har det inte fungerat praktiskt. Tills igår då. När jag och min gode vän Bea bestämde att nu jävlar ska vi inte gå runt och fega, yoghurtglass är inte dödligt. Den förtjänar definitivt inte att ha den mördarstämpeln mitt huvud satt på den. Det är så larvigt vilka saker som kan bli tokläskiga och vilka saker som får vara ifred för ångesten. Jag har tillexempel alltid, oavsett nivå på ätstörningstankar, vikt och hur stora begränsningar jag haft i vad jag ätit, kunnat ha mjölk i mitt te. Och inte lättmjölk eller något ännu smalare utan mellanmjölk, som jag alltid använt. Inte en matsked i tekoppen utan en dl per halvliter te. Nej, alltså energimängdsmässigt är det knaoot något men jag kunde alltså tillåta mig det även under den perioden min mitt daglig intag var extremt litet. Men yoghurtglass har hamnat under kategorin "livsfarliga livsmedel". Ja eller något sådant.
 
Vi tog varandra under armen (inte bokstavligt, jag och kroppskontakt va=P) och gick iväg till stället som serverar laktosfri variant. Jag tog glass, jag tog precis som jag bestämt mig för innan två toppingar varav den ena inte fick vara ett "nyttigt" alternativ. Nej det var ingen jättemängd glass och det "onyttiga" jag hade på var mörk choklad vilket jag förvisso älskar men som är att safea lite så inte var det perfekt. Eller, vad tusan. Det var perfekt för jag gjorde det. Fast jag inte alls hade lust. Fast det regnade och var kallt och glass inte var högt upp på önskelistan.
 
Om jag är nöjd och glad och stolt? Nej. Igår och framförallt i förrgår hade jag ordentligt med ångest inför det och det var tungt efteråt. Idag är det borta och jag är väl glad över det förvisso. Men, jag kan omöjligt vara stolt. För att äta en liten slurk yoghurtglass ska man kunna. Jag har ju för tusan ätit betydligt "värre" saker så det där ska inte vara en så stor grej. Om jag känner för att skriva om det egentligen? Njae. Jag tycker mest det känns.. inte pinsamt direkt men lite så. Hej jag åt en glass nu är jag duktig? För det är ju inte så jag känner mig. Jag vill absolut inte ha beröm för att jag gör sånt här, sånt som folk i allmänhet gör helt enkelt.
 
Varför har jag då berättat det? För att vi var två om det. För att även om jag inte kan vara stolt och glad och nöjd över det jag gjort så är jag det för min kära väns skull. Det jag är mest nöjd med är att jag i och med att jag kom dit, åt glass och pratade kunde få någon annan att göra samma sak. Jag vill helt enkelt berätta att jag är stolt över min vän.
 
 
Gällande mat just nu är det i övrigt katastrof. Visst kan jag äta lite nötter, choklad eller popcorn som jag inte skriver om. Jag skriver sällan om mat numera faktiskt, för att inte trigga eller dra ner någon. Men just nu behövs det lite. Helt enkelt, det går inte bra. Än så länge rasar inte vikten direkt så det är ignen fara på taket men mentalt är det otroligt kämpigt och jag får inte i mig tillräckligt om dagarna. Jag har väldigt svårt att erkänna problemet för människor som finns runt mig och särskilt vården eftersom ja.. ni vet ätstörningar. Någonstans är jag ju "nöjd" över att det går åt skogen. Det tar emot att erkänna det och bli mer utfrågad och kontrollerad. Den här.. låt mig vara ifred. Men vi får se. Det kanske vänder uppåt senare. Just nu är allt bara pissigt tungt på alla plan.

Kommentarer
Postat av: beayourdreams.blogg.se

Jag är stolt över DIG, Hanna. Vi gjorde det tillsammans och vi har ju kommit fram till att det inte alls är så farligt. Nu mot högre höjder och flera utmaningar. Vi kan om vi vill och jag hejar på dig <3

2014-07-04 @ 13:22:48
URL: http://beayourdreams.blogg.se/
Postat av: Helene

Jag tror att ämnesomsättningen blir bättre av sötsaker då och då. I alla fall brukar jag alltid bli vääldigt hungrig några timmar efter/dagen efter att jag ätit något sött (om det var en lite större mängd, som en burk glass/halv burk). Det känns som att magen gröpts ur på något vis...

Var det länge sen du åt en bulle på Gateau?

2014-07-04 @ 14:23:49
URL: http://helenesoderberg.blogg.se
Postat av: Maja

Du ska vara stolt över att du ändå gick emot allt vad rösterna sa, det är en vinst i sig... Har också velat testa på yoghurtglass men inte tagit modet till mig ännu.
Massa kramar! <3

2014-07-04 @ 14:56:26
URL: http://nolicedere.blogg.se
Postat av: Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Du ska vara stolt över dig som testade fast huvudet egentligen sa nej, och att du gjorde ett för en vän är himla gulligt gjort. Jag har inte testat detta, har inte ens vart sugen på att prova, men någon dag ska det kanske bli av.

Blåbär är verkligen himla gott. Smååt några stackare i skogen, men resten blev det blåbärssoppa till sambon av.

Då får jag hoppas, för din skull, att ni snart framöver kanske har en bil att susa runt i då. Du behöver komma iväg till fina platser och få andas♥

2014-07-04 @ 16:04:21
URL: http://sessie.se
Postat av: Ida

Väldigt bra gjort att gå emot sjuka tankar. Det är såå tufft! Hoppas du kan berätta för någon om hur du verkligen känner ang maten. Att det är svårt nu. Du behöver ju stöd. Stor kram

2014-07-04 @ 20:56:20
URL: http://iminetta.blogg.se
Postat av: Erica

Även om det kändes jobbigt så gjorde du det! Du övervann något! <3

2014-07-05 @ 09:43:44
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams

Åh, den där ångesten är så jobbig! Jag får också såna där tankar väldigt ofta och det är så tungt. Men det är ju så, ibland får man unna sig, och man borde inte få dåligt samvete eller ångest för det, men det får jag oavsett.. Det du kan tänka på är ju att du var ganska nyttig, för yoghurtglass är nyttigare än vanlig glass. Vet att man inte kommer så långt på det sättet, men det är i alla fall lite positivt. Du borde vara stolt, just för att du klarade det! Det är ingen som säger att du måste göra det igen, men du har länge velat och nu är det gjort!

Just ja, jag fick hem medicinen för några dagar sedan. Vill tacka ännu en gång, så TACK! Det var jättesnällt gjort av dig!

2014-07-05 @ 15:50:06
URL: http://babustylee.webblogg.se
Postat av: Diana Doss

om du nu är stolt över att din vän gjorde det, varför i hela friden ska du då inte få lov att vara stolt över att du gjorde precis samma sak?!?! ni var fantastiska båda två!!!

sv: jo, det är sant. jag kommer nog bara stå som vikarie efter sommaren. kommer ju jobba 50% inom kyrkan också så kan bara föreställa mig vilket pusslande det kommer bli om jag har kvar min schemarad där. enklast kanske kan vara att bara vicka lite där och på dagis.. vad var det för jobb han hade då? :O

ja, jag ska se efter om jag kan hitta något ass-jobb med barn eller så inom det här företaget (får ju bra betalt av dem).

ja, verkligen! pratade med en kvinna igår som undervisade oss i michigan, vi pratade en hel timme och hon verkligen peppade mig och fick mig att se på mitt jobb lite annorlunda. den kvinnan är (en av många) guld värd! hon förstår mig väldigt bra då vi har ett liknande (negativt) tankesätt att slåss mot varje dag.

okej, hoppas det hjälper lite iaf då.

2014-07-05 @ 18:26:31
URL: http://attborjalevaigen.blogg.se/
Postat av: Johan

Jag skrev en kommentar igår, m, n den försvann... så nu försöker jag igen.

Jag vet att det är svårt, kanske rentav omöjligt, eller, inget är omöjligt, men näst intill omöjligt i nuläget, men jag tycker du ska vara stolt över dig själv också. Du är jättestark. vet att det kan vara ord som bara faller platt ner och som inte tas in, men jag tycker verkligen det.

SV: Semester är verkligen fina grejer! älskar det, älskar värmen.
Att komma i vattnet före Jennifer är dock ingen sport. Hon är om möjligt ännu mer badkruka än vad jag är :P haha.

Du har bra tankar och reflektioner du :)
klart att det är lite svårt att notera när man är på väg att bränna sig ibland, men oftast jkänner man det. Solen liksom bränner mer mot huden då eller vad man ska säga, det blir mer intensivt. Du kan nog också känna det, men det är nog lite extra tydlit för mig, eftersom att jag inte har något att jämföra med. Jag kan dock inte neka brände mig en del i Spanien... :P

Jag tycker det är bra att du är rak och ärlig. Det är ju inte så kvinnligt annars, eller vad man ska säga. Man brukar jusäga att män är mer rakt på, medan kvinnor gärna lindar in saker och ting lite snyggt sådär. Båda två har väl både för och nackdelar, men jag är nog mer rakt på jag med, även om det som sagt inte alltid är bra. Ibland är det dock väldigt bra å andra sidan...
Asperger föresten, jag är inte jätteinsatt i det, vet väl litegrann, men du får gärna berätta mer :)
Det där du skrev om närkontakt t.ex. har det med asperger att göra, eller beror det på något annat?

Du har nog rätt i att du och jag skulle kunna kommunicera ganska bra. Det skulle nästan vara lite komiskt. En interaktion där kroppsspråk är helt överflödigt, där det inte behövs, trots att det utgör en så stor del av vår kommunikation :P


Precis! håller med dig helt och fullt. Det går aldrig att förstå någonting man inte har varit med om till fullo, men man kan försöka. Detär det viktiga. Att man försöker. Gör sitt bästa. Försöker förstå och inte avfärdar allt som inte passar in i deras verklighetsuppfattning.

Skönt att han mår bättre och inte tycks ha ont längre nu iaf!
Men illrar... Jag har fortfarande lite svårt att se dem som husdjur... Kan väl iofs ha att göra med att jag i stort sätt aldrig har stött på illrar i något sammanhang, men ja, de verkar ju vara hur goa och mysiga som helst... :)

2014-07-08 @ 12:04:14
URL: http://schumacher4ever.blogg.se
Postat av: Julia

Ja både vuxna och barn borde kunna mer om psykisk ohälsa, framförallt så att man kan förebygga redan tidigt. Sen tycker jag svenska vården SUGER på att se en helhet, man får bara ha ett problem i taget. Annars funkar det inte.

2014-07-09 @ 10:35:15
URL: http://enrymd.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0