Det här med böcker

Jag vet inte riktigt hur tydligt det har framgått av det jag skriver här men jag är en läsare av stora mått. Jag har läst mycket och alltid och jag började tidigt. Jag är hyffsat mycket av en allätare men undviker oftast deckare, särskilt svenska, dom roar mig helt enkelt inte så mycket. Men kniper det så går det nog att tugga i sig dom också. Tror jag blev lite skadad när vi tvingades läsa en Mankelldeckare på högstadiet och den var något av det värsta sömnpillret jag försökt mig på att läsa. Ibland när svackorna blir för djupa orkar jag inte läsa och jag saknar böckerna otroligt.
 
Så med det sagt ger jag mig på den här boklistan som cirkulerar lite här och var.
 
Snabbläsare eller långsamläsare?
Definitivt snabbläsare. Vilket kan vara både bra och dåligt. Jag hinner ju igenom många böcker och får många upplevelser men det blir en himla jakt på böcker mest hela tiden. Dessutom blev jag galen på skolan när man skulle läsa tillsammans och man skulle läsa ett eller två kapitel på en vecka. Jag hade ju läst ut boken tre gånger på den där tiden och hade ingen aning om vad som hände i just dom två kapitlen vi skulle diskutera. Jag är alltså inte bara snabbläsare, jag har svårt att läsa långsamt.
 
Tegelstenar eller tunnisar?
Jag har faktiskt inga preferenser sådär. Jag vill att boken ska vara bra och vissa gör sig bättre om dom är kortare, andra fungerar bäst i långformat. Det är ju smidigare att bära med sig tunnare böcker om man vill ha något att göra på tunnelbanan men samtidigt läser jag ju så fort att det kan vara skönt om den räcker en liten stund om jag tillexempel ska vara borta en vecka.
 
Bibliotek eller bokhandel?
Ja alltså.. jag tilltalas av tanken på bibliotek. Jag älskar att alla har tillgång till att läsa, att låna och att upptäcka. Men, jag glömmer att lämna tillbaka böcker och undviker därför oftast att låna. Efter den gången jag fick böta 1200 så har jag hållt mig därifrån. Så, bokhandlar är nog min favorit. Går jag in kommer jag nästan alltid ut med en bok så jag försöker att inte gå in för ofta, det blir så dyrt.
 
Ljudbok eller e-bok?
Jag har nog missat något för jag har aldrig fastnat för ljudböcker. Alla andra verkar ha gjort det. Eller så är det det faktum att jag helt enkelt älskar att läsa själv som gör att jag inte tycker att någon annan behöver göra det åt mig. E-böcker får väl bli mitt val för då läser jag ju åtminstone själv men jag är inte överförtjust i formatet även om det såklart är smidigt för resor och så. Ja och för att låna böcker och slippa böter.
 
Inbunden eller pocket?
Inbunden är snyggare men pocket är så mycket mer praktiskt och dessutom billigare så jag säger nog pocket. Däremot finns det ju en del böcker jag är glad att jag äger inbundna för dom vet jag kommer hålla längre.
 
Vampyrer eller spöken?
Ehm.. Vampyrer som i det som är hett just nu? Snygga snälla vampyrer? Njae... Spöken. Äsch. Det är nog hugget som stucket men det måste vara en bra bok.
 
En i taget eller slalomläsning?
Om jag bara tänker så låter ju en i taget bättre. Fokus på ett ställe och avverka en och sedan gå på nästa. Fast det är inte riktigt så jag fungerar. Jag tenderar att ha fokus överallt och ingenstans sådär överlag och läsningen är inget undantag. Jag slalomläser. Som mest har jag haft tre-fyra böcker igång samtidigt och jag har sällan problem att följa med i handlingen. Visserligen är det ofta en eller ett par av böckerna som är omläsning.
 
Nytt eller gammalt?
Jadu. Är boken bra spelar det mig mindre roll om den är skriven idag eller för tvåhundra år sedan. Men jag läser nog mest litteratur från dom senaste femtio åren tror jag och kanske allra mest från dom senaste femton tjugo. Troligen för att dom böckerna är mest lättillgängliga.
 
Bokmärke eller hundöra?
Här har vi en fråga som skulle kunna få mig att skriva en novell. Eller bara kortfattat och med eftertryck säga min mening=) För mig är böcker heliga. Man förstör inte böcker. Man viker inte sidor, man ritar inte i dom, man bänder inte upp pocketböcker så ryggen blir slapp, man förvarar sina böcker torrt och på ställen där dom inte blir knögglade och vikta. Böcker är helt enkelt något jag är rädd om och om jag ska vara alldeles ärlig så gör det lite ont i min själ när jag ser hundöron vikas när jag sitter på tunnelbanan men jag försöker komma ihåg att alla inte har den relation jag har till böcker och att det för andra är normalt och naturligt. Det går sådär dock, att känna det alltså. Jag blir inte upprörd och arg på andra och skäller ut dom=) Faktum är att jag helt vägrar att vika eller göra understrykningar även i studielitteratur. Jag skriver av eller använder små klisterflikar för att markera viktiga delar.
 
Snacks eller godis?
Te. Det går ju inte att knapra chips och få flottiga fingeravtryck i boken heller. Tok där. Saker som äts med bestick går också bra men inga kladdiga händer.
 
Biografier eller memoarer?
Faktiskt ett rätt outforskat område för mig så jag vet inte vilket jag föredrar. Vill man ha en verklig bild av hur någon tyckt och tänkt känns ju memoarer bättre men en biografi kan ju ge en större bild när personen är betraktad utifrån.
 
Skräck eller chicklit?
Jaha. Ingen av dom är mina favoritgenrer men jag kan läsa både två. Chicklit kanske det blir något oftare. Det är lätt litteratur när ork och koncentrationsförmåga är låg.
 
Soffan eller sängen?
Nog mer av en sängläsare men soffan duger fint den också. Fast överlag så är liggande min favoritläsställning.
 
Inne eller ute?
Inne. Klart fall av inne. Ute är svårt. Det är så mycket ljud och ljus och annat som stjäl min uppmärksamhet. Den bästa läsningen sker liggande i halvmörker med läslampa.
 
Orginalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Så långt det är möjligt orginalspråk om det är engelska. Översättningar blir sällan riktigt samma sak. Jag har läst engelskspråkiga böcker länge och det är tack vare dom mitt ordförråd är såpass bra. Jag fick aldrig några toppbetyg i engelska i skolan men kan utan våldsamt stor ansträgning läsa engelsk fackliteteratur även inom områden där mina förkunskaper är begränsade.
 
Poesi eller prosa?
Det får nog blir prosa. Jag tycker ofta att poesi i form av dikter känns högtravande och stela. Eller som dom vill vara lite finare och lite djupare än allt annat i världen. Men naturligtvis finns det bra dikter också.
 
Kvinnliga författare eller manliga författare?
Vad är det för fråga egentligen? Jag läser bra böcker av bra författare. Vad dom har eller inte har mellan benen är för mig helt oväsentligt.
 
Boken eller filmen?
Eh haha, boken. Jag brukar oftast undvika att se filmer där jag läst boken. Filmen kan vara otroligt bra men jag kommer fortfarande aldrig att kunna uppskatta den fullt ut eftersom den hur välgjord den än är kommer att skilja sig från boken. Dessutom läser jag hellre än jag ser på film.
 
Kokbok eller bakbok?
Jag använder i princip inte recept när jag lagar mat. Det händer oftare när jag bakar så för användning blir det väl bakbok men jag tittar gärna i både och för inspiration. Mestadels använder jag dock nätet.
 
Kärlek eller spänning?
Båda. Faktiskt. Så det så.. haha jag tänker inte välja. Det beror ju helt på vad jag är sugen på och merparten av böckerna som skrivs innehåller en dos av båda två.
 
Första vuxenbok jag läste ochverkligen gillade?
Jag vet inte om Adams "Den långa flykten" räknas som vuxenbok eller ej men jag tror jag säger den. Den skiljer sig ju markant för litteratur riktad mot barn och ungdomar. Jag har läst den ett tiotal gånger och skulle gärna läsa den på orginalspråk vilket var lite för tungt för mig som tolvåring när jag plöjde den första gången.
 
Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom?
Varför säga att jag läst något jag inte läst? Det känns väl dumt känner jag. Men om vi ska prata om böcker jag har fått ge upp så är det inte många. Oftast kan jag traggla mig igenom även det mest segdragna men några få har helt enkelt inte gått. Sagan om ringen är en av dom och Röde orm av Frans G. Bengtsson är en annan.
 
Jobbigaste bok jag läst?
Jobbigast på vilket sätt är ju frågan. Men Jenny av Jonas Gardell var en av dom som gav mig magknipsångest. Lilla stjärna av John Ajvide Lindqvist var nog den jobbigaste läskighetsmässigt och jobbigast som i segast och tar aldrig slut var nog Mankelldeckaren och något av Strindberg som jag tvingades läsa i skolan.
 
Bästa barnboksförfattare?
Astrid Lindgren. Men jag gillar också Stig Nordqvist (Pettson) och Ingrid och Lasse Sandberg (bla Lilla spöket Laban och Tummen).
 
Rescensera din senast lästa bok:
Hmm det var en bok om positivt tänkande. Titeln kommer jag inte ihåg men författaren har ett långt snyggt efternamn Csikszentmihalyi. Den hade sina poänger men överlag kändes den lite utdaterad (skrive någon gång tidigt nittiotal eller något åt det hållet tror jag) och översättningen till svenska var sådär. Den gav mig inte särskilt mycket men ämnet är ju ändå lite intressant. Jag lånade den av min psykolog.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Johan

Jag läser också en hel del. Gillar böcker. Läser alltid på kvällarna innan jag ska sova. Vad jag läser varierar en del, men det är mycket deckare och thrillers. Gillar faktiskt också kärleksböcker med starka känslor. Det ä fint. Är däremot mindre för fantasy och liknande.

SV: Ja, jag kan tänka mig det...
Btw, snällt att du förklarade bilden :)

Nej, tvinga någon kan och ska man aldrig göra, men ja... nej, i min bok gör man som sagt inte det...

2014-06-16 @ 14:41:50
URL: http://schumacher4ever.blogg.se
Postat av: Silverglitter

Du kan verkligen konsten att fylla i listor på ett underhållande sätt. Jag kan dock se charm i en bok med hundöron och små anteckningar. Det kan ge lite själ till den.

2014-06-16 @ 20:05:42
URL: http://silverglittrande.blogspot.se
Postat av: Helene

Åh, Jenny av Jonas Gardell är så bra... Den har jag lyssnat på många gånger. Har du läst "Fru Björks öden och äventyr", av honom? Den är så rolig^^ I alla fall när han läser den.

Sagan om ringen tog inte jag heller mig igenom! Trots att det var på ljudbok. Tror jag lyssnade på första skivan och sen blev den så jäkla tråkig... Minns inte varför jag tyckte att den var tråkig dock.

Kan du rekommendera någon bok som du läst på senaste tiden?

2014-06-17 @ 09:37:06
URL: http://helenesoderberg.blogg.se
Postat av: Elin

Åååh underbar lista ju!!! Började läsa dina svar och funderade efter tre frågor på om det var jag som skrivit svaren men glömt att jag svarat. ^^ Är nog bara slalomläsning-frågan vi är oense. Tycker känslan försvinner när man ska hoppa emellan böcker. Hundöron får mig dock att rysa. Hur fan tänker man då..?

Hade det toppen därnere! Är lite utmattad nu dock efter fem dagar därnere och två i falun. Men båda resorna var underbara!

Jo du har överlevt det livet men om det finns något bättre då? Det är ju inte kört förrän det är kört? (otroligt dumt uttryck, men ag hoppas du förstår vad jag menar)
kramar

2014-06-17 @ 21:22:06
URL: http://www.uturanorexin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0