Förnuft och känsla

Jag vet vad som är rätt. Jag vet vad som är bra, jag vet vad som är sant. Jag kan tusen sätt att hantera ångest. Jag är förnuftig, jag har stor självinsikt, jag är intelligent. Jag känner mig och min ångest och vet nästan alltid när den är på väg att blossa upp och bli större än vanligt. Jag vet vilka situationer som är jobbiga att hantera.
 
Jag har alla verktyg egentligen.
 
Jag borde kommit längre än jag har. Jag borde vara friskare. Jag har allt.
 
 
Istället är jag sjuk. Lika sjuk som jag var när jag först sjukskrevs för så många år sedan. Om inte värre. Istället sitter jag här och vill inget hellre än gå ner i vikt fast jag vet att det inte behövs, att jag rent viktmässigt inte är överviktig (än). Fast jag vet att det är sjukt så vill jag planera det. Trots att jag vet allt jag vet så skadar jag mig själv. Om och om igen.
 
Jag är så trött.
 
 
 
Så, lite att läsa,skrivet av Lise
http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Nar-blir-det-alvorlig-nok-7503084.html#.UyWnz3aVtB0

Kommentarer
Postat av: Maja

Det där hade lika gärna kunnat vara jag. Efter 7 år kan jag det här, det är ju "bara" att äta tillräckligt stora portioner till lunch & middag. Jag vet vad som är lagom, men när jag väl sitter där (ensam) funkar det inte. Jag vill dock inte tappa i vikt, jag vill gå upp. Men samtidigt vill jag inte förlora kontrollen.
Tusen kramar! <3

2014-03-17 @ 14:12:10
URL: http://nolicedere.blogg.se
Postat av: Silverglitter

Jag känner igen det så himla väl. Min syster skrev till mig någon gång att "du är full av tips", när jag försökte hjälpa henne då hon hade ångest. Det är ju helt sant, jag är full av tekniker och tips och verktyg och övningar. Men inte klarar jag att använda dem själv, istället sitter jag här med mitt mattrassel och självskadorna och överträningen. Det är så vansinnigt frustrerande.

Kram.

2014-03-17 @ 14:46:56
URL: http://silverglittrande.blogspot.se
Postat av: Diana Doss

psykiska sjukdomar är hemska och de tar tid. det är något man måste acceptera. jag försökte påskynda mitt tillfrisknande flera gånger vilket bara ledde till bakslag när jag gick för fort fram. man får ta babysteps. kom ihåg att VARJE val du gör leder antingen mot friskheten eller djupare in i sjukdomen. ta varje val för sig och välj det som för dig mot ett friskare liv. du kan. det vet jag.

sv: eller hur… men hon blev snällare sen och verkade faktiskt rätt bra. kändes bara som man inte var välkommen som nybörjare när det var på nivå 2. men hon såg väl att jag verkligen försökte så.. blev mer irriterad på receptionisten.

2014-03-17 @ 16:12:58
URL: http://attborjalevaigen.blogg.se/
Postat av: Elin

Man är inte dålig för att man vet men ändå går emot det man vet! Får jag i alla fall höra, av min psykolog (som är underbar så han måste ha rätt).

Ja, tablettproblemet har varit bland de största i mitt liv de senaste åren.. Så får vara nöjd med den kamp jag vann nu.

Du kämpar, det vet jag, rakblad är också svårt (också ett av mina största) och jag vet hur svårt det är att komma ur.

Ingen klandrar för dig, alla reagerar och känner ju olika. om jag får ställa en personlig fråga (?) vad skulle du allra helst vilja ha beröm för?
kramar

2014-03-17 @ 23:34:32
URL: http://www.uturanorexin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0