Det var ingen dag riktigt värd att minnas

08.16 vaknar jag med ett ryck och tittar på klockan. Som förmodligen precis som den skulle ringde 46 minuter tidigare. Vilket min trötta hjärna uppenbarligen totalt ignorerade. Förtvivlat blinkande och kämpande mot sömnen låg jag där och orienterade mig till verkligheten och varför jag skulle vara vaken. För att fastighetsskötaren skulle in och byta ett ventilationsfilter. Någon gång mellan åtta och elva sådär som det brukar vara. Turen i det hela var väl att det inte var före jag vaknade.
 
Sedan följde en trött och seg förmiddag som någonstans runt elva förvandlades till en något sämre. Besked från folksam om att dom inte ersätter något för mitt diskbråck eftersom dom inte anser att det var en skada. Det fanns enligt dom inget trauma som utlöste det utan jag måste haft förslitning sedan tidigare. Inte så att en ersättning gör att jag har mindre problem med ryggen men det blev ändå väldigt tungt att få veta det. Att jag hade fel om något igen.
 
Oron inför samtalet, den vanliga äckliga ångesten och så det beskedet fick det att tippa över och jag hamnade där jag inte ska med vassa föremål som ångestdämpare.
 
Iväg till läkare och samtalskontakt och tystnad från mitt håll under långa stunder och uppgivenhet från alla håll. Motivationsförsök och frågor om den fysiska hälsan. Följt av en snabbkoll av puls, blodtryck reflexer. Dom två sistnämnda var okej. Pulsen var inte farligt låg när jag satt men när han pratade mig efter att ha lyssnat var det med den där rösten dom använder när dom säger saker som inte är roliga. Den här gången var rösten för att upplysa mig om att min hjärta slog hyfsat ordentligt oregelbundet. Tillräckligt i orytm för att han skulle bli rätt orolig. Sådär så han tyckte att det enda rätta att göra var att skriva en remiss till medicinakuten och ovanpå det ge mig en sjukresa för med den där hjärtrytmen skulle jag inte gå runt en massa. Jag kan inte säga att jag tyckte det kändes som en väldigt kul ide efter söndagens upplevelse. Men jag skulle ju ändå dit med såret. Så ja. Jag gick med på det. Dessutom anade jag att jag hade hamnat där oavsett om läkaren fick bestämma och dom får ju som bekant det.
 
Akuten var mest en repris av förra besöket förutom att dom ansträngde sig med ett ekg eftersom remissen efterfrågade det. Bara det att det görs liggande och ja, liggande så jämnar mitt dansande, hoppande hjärta ut sig så det såg tillräckligt bra ut för att jag återigen skulle bli avfärdad som någon form av hypokondrisk psykpatient. Efter tre timmar fick jag lämna medicin med tårarna brännande innuti, långt in, och en ilska mot mig själv som gick med på att åka in och en övertygelse om att jag bara fånar mig. Inte så att det inte är skönt att kroppen verkar vara frisk. Det är ju fint. Men den känns inte okej. Vilket kanske inte är ett lika stort problem som det där med att jag känner mig överkörd, ignorerad, dumförklarad och ledsen. En snabb tur förbi ortopeden för att ihoplappning och sedan tunnelbana hem. När jag satt där kvart i åtta på kvällen och tog dagens första tuggor av ett äpple kände jag hur hjärtat slog i en rytm som matchar min förmåga att hålla takten på ett aerobicspass och tänkte på vad läkaren på akuten sa.
 
Det du känner av, det är nog bara för att du äter dåligt.
 
Som om det vore ny information. Som om jag inte redan förstått det. Som om det skulle lösa något. Som att det bara var att gå hem och sätta i sig en pizza och vips så var problemet borta. Jag förstår och jag vet, det är mitt fel, det är självförvållat. Jag vet och jag förstår att energibristen och dom tunga benen och armarna, mjölksyran av att duscha, jag förstår att den kommer från dåligt näringsintag. Jag är inte så dum. Faktiskt. Jag förstår också att rytmen i bröstet beror på näringsbrist. Men det gör inte problemet mindre verkligt. Det är där oavsett vad som orsakar det, det är bara ledsamt att det ska spela så stor roll för bemötandet.
 
Så nu sitter jag här. Och mår inte så bra. Dagens glädjeämne får väl vara den fina styrkan på ortopeden som inte glömt att vi som är psykiskt sjuka och destruktiva också är människor som behöver bemötas som alla andra.

Kommentarer
Postat av: Minna

Ledsen över att du fick så dåligt bemötande. Men känner igen det själv från akuten. Jag var själv där för ett tag sen, med remiss om ett konstigt ekg på vc. Trots det blev jag behandlad som hypokondrisk och blev erbjuden sobril... Vill bara säga att det inte är du som gör fel som åker dit, utan de som har fel system eller personal.
Och jag håller inte med dig om att det är självförvållat. Okej att du vet vad problemet är, men du har ju ingen lösning på det. Ätstörningar är en sjukdom, inget man själv väljer. Och din läkare tycker ju att du mår fysiskt dåligt, så dåligt att du skulle till akuten.
Önskar att jag hade en lösning, men som bekant finns det inga enkla såna. De finns dock, men det är ju olika för alla vad som hjälper.

Svar: Jo, det är rätt hemskt med bemötandet. Framförallt att inte bli lyssnad på. När man ser att inte överhuvudtaget tar in det man säger utan redan har sorterat in en i den där jäkla psykfallskategorin.
Självförvållat är detju. Det är ju så alla ser det. Att jag gör det mot mig själv och ja.. det är ju bara att äta så löser det sig. Typ.
uppfortsomfan.blogg.se

2014-11-13 @ 11:23:28
Postat av: TicTacToe

Sv: Nej, det är svårt ibland att ta sig ur en känsla :-/

Vad besviken jag blir på vården när jag läser detta. Måste man komma in med hjärtstillestånd för att de ska göra något? Är det okunskap? Resursbrist?

Vad är din läkares plan nu när akuten inte gjorde något? Tur att den läkaren iaf ser allvaret i detta! Hoppas att den där remissen skyndas på nu! <3

2014-11-13 @ 16:26:16
URL: http://tictactoe.blogg.se
Postat av: Lissie

Älskar det här när de ska upplysa en om allt man redan vet...

2014-11-13 @ 19:08:48
URL: http://fairlynuts.blogg.se
Postat av: Johan

Ingen skada? så om något redan har funnits i kroppen utan att framkalla problem, till något gör att det blir problem, då anses det inte som en skada och man får ingen ersättning för det?

SV: Hur ska man få de kunskaperna som krävs då tror du?

Ja precis, tror det kommer bli jättebra!

Ja, ungefär så, det tror jag också skulle vara bra, men som med allt annat finns det väl inte resurser till det... Eller, det prioeiteras för lågt...

2014-11-14 @ 12:57:29
URL: http://schumacher4ever.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0