Det dolda sockret a la aftonbladet

Hysterisk rubrik om det dolda sockret i vanliga livsmedel. På bilden syns bland annat risifrutti, smaksatt yoghurt, nutella och någon typ av flingor. Vaddå dolt socker? Det står ju där om du läser innehållsförteckningen. Och den som inte fattat att det är socker i nutella, bäryoghurt och risifrutti vet jag inte vilken planet den befunnit sig på under sitt liv. Möjligen är man förlåten om man är under sju. Ibland blir jag ju rädd för mänskligheten.
 
Typ som när sl-anställda står och delar ut pappmuggar med vatten vid toppen av den efter olyckan tidigare stående rulltrappan som man nu får gå uppför. Är alltså genomsnittsstockholmaren i så dålig form att en rulltrappa upp är en sådan ansträgning?
 
 
Vad har jag gjort förutom att förundras över människors dumhet och påhitt och annat fascinerande?
 
Well, mått dåligt. Mycket dåligt. Blivit bedömd som fel för ännu en vårdinsats. Tredje sedan nyår. Gråtit. Haft ångest (vilket väl är att må dåligt), varit ute och gått för att inomhus jagar den där ångesten skiten ur mig. Åkt till Oslo över en helg där jag försökte äta. Det gick inte så bra. Eller jag åt. Och mådde så dåligt att jag inte visste vad jag gjorde större delen av tiden vi var där. På riktigt. Jag hade inte stått ut en timme till. Jag klarar inte det där utan hjälp, vilket jag inte har lyckats få. Kom hem och åkte på magsjuka och spenderade ett drygt dygn med att vända ut och in på mig själv och känna mig som en urvriden disktrasa. En välbegagnad sådan och hade så ont överallt efter att ha somnat sittande i badrummet.
 
Jag har också varit på min första rugbyträning och ska på min andra imorgon. Hur jag ska orka vet jag inte ännu och även om det var kul så har det gett mig sådan otrolig ångest att jag inte vet om jag tycker det är värt det.
 
Buhu, stackars mig. Typ. Och så lite bilder på det.
 
Ångestpåslag av värre sorten, tvärdäckad på köksgolvet med
bästa ångestdämparen, illerpiller. I det här fallet Alinda.
 
Utomordentligt norsk pub utrustad med shackspel.
 
Jag hittade chokladflodhästar. Oslo vinner på knockout.
 
Mhm, Lompe med brunost.
 
Fina fjällräven Alinda Lump
 
Torsdagspromenad när krafterna återvänt någorlunda efter sjukdomen.
 
Det klirrade väldigt fint i isflaken.
 
 

Kommentarer
Postat av: beayourdreams.blogg.se

Alltså, dolt socker... Jag fick hålla mig för att inte garva ihjäl mig precis xD Nä men aftonbladet har väl nyhetstorka ;) o de där med vatten när man går upp för en sketen rulltrappa. Vart är mänskligheten påväg?!



Kram på dig!

2015-02-21 @ 06:46:12
URL: http://beayourdreams.blogg.se/
Postat av: Ida

Vad är lompe? Älskar mesost o messmör ;) O skiter i att det är socker i! ♡

2015-02-21 @ 10:50:26
URL: http://iminetta.blogg.se
Postat av: TicTacToe

Såg rubriken på löpsedeln och brydde mig inte ens om att kolla för jag visste att det skulle vara som du berättade. Men tyvärr finns det vuxna människor som inte kan så mycket om näringslära så kan ju faktiskt vara en del som fick lära sig ngt nytt...

Den rulltrappan fick jag gå i samma dag som det hade hänt och det var på väg till krogen så det var lite speciellt att ett stort gäng unga, festklädda, med klackar pustade sig upp för rulltrappan. Själv kändes det i mina lår så kände mig så otränad fast å andra sidan höll jag högt tempo och gick i klackar så kanske inte så konstigt...

Fasen vad störande att du inte får någon vettig hjälp! :( Vad var detta för typ av vårdinsats (om du vill berätta)?

Ja, jag skulle ju faktiskt kunnat gått upp 1 kg av att bara ha ätit lite mer. Så har min kropp funkat tidigare men denna gången var uppgången inte beständig så var väl extra vätska.

Fina bilder! Gillar också Norges choklader och älskar deras "Boller" om du vet vad det är?

2015-02-22 @ 10:37:33
URL: http://tictactoe.blogg.se
Postat av: Nathalie

Haha ja.. De där "sockerfällorna" är ju så jävla uppenbara, men tyvärr tror jag att många på riktigt inte förstår eftersom vårt "kära" Livsmedelsverk ärligt rekommenderar såna där skitprodukter. Dessutom försöker ju så många produktutvecklare (eller vad man nu kallar dem) lyfta fram sina produkter som sååå nyttiga och bra för hälsan. Är man inte direkt intresserad av kost och liknande så är det nog lätt att bara flyta med och lita på andra. Skrämmande!

Kraam

2015-03-01 @ 19:09:50
URL: http://nouw.se/naatly

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0