Dagar följer på dagar..

..och efter onsdag kommer torsdag.
 
Ny dag, nya möjligheter. Eller mer, ny dag, samma ångest. Samma bröstkrampande vidriga smärta. Samma panik, oro, total uppgivenhet och rastlöshet och kaos. Kamp hela dagen rakt igenom och fall på kvällen.
 
Redan när läkaren kommer in i rummet har jag börjat få svårt att andas. Under tiden han ställer frågor och tråcklar skakar jag och har svårt att få luft. När han är färdig och lämnar över till sköterksna brister det igen och jag övermannas återigen av den totala ångesten. Jag ligger ihopkuppen med händerna hårt tryckta för ögonen och andas ryckigt och stötvis. Får inte luft. Jag känner hur händerna och armarna sakta domnar bort, hur det snurrar i huvudet och hur ångesten äter upp mig. Hon frågar vad hon kan göra men jag är oförmögen att svara. Hon kramar mig och vill så väl. När jag får ur mig ord frågar jag efter undersköterskan som hjälpte mig till psykakuten ett par veckor tidigare. Jag såg henne i ögonvrån på medicin när jag kom in. Hon hastar iväg och hämtar henne. En evighet senare har hon fått mig att andas någorlunda. Hon håller i händerna så jag inte ska slå mig. Hon pratar och hon lämnar mig inte på en timme. En del människor är värda allt. Precis allt.
 
Utmattad blir jag till slut sittande i ett hörn innan jag får hjälp att ta mig hem och dagen efter vaknar jag med den knivskarpa skärande smärtan i bröstkorgen igen.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur tänker du kring att prata och be om hjälp? Alltså tala klarspråk på samma sätt som du vill andra ska göra? Jag vet du skrivit att du har svårt för det, jag undrar mer om hur du ser på faktumet (mitt påstående) att det i slutändan är enda vägen. det som känns absolut svårast, mest läskigt och otänkbart att göra Är ofta det som är mest värt. man har mest att förlora, och också mest att vinna. Hur see du på det?
Vad skulle du säga till dig om det här var någon annans blogg och beskrivning?
Klart du får ångest av att bara minutvis känna dig förstådd, och det är som med enarmade banditer- inget förstärker ett beteende som slumpvisa vinster. Skitsvårt att sluta stoppa i pengar då, nästa gång kan ju det där man väntat på komma (fast vad det är har man inte riktigt klart för sig). Att göra mer av samma kommer inte ge annat resultat. Hur ont det än gör så behöver dem strategin bytas ut mot något som ger mer än ett ögonblicks tillfredställelse. Jag är övertygad du som alla andra vill ha mer än så. :)
Vet inte om du bara blir förbannad nu, utgå dock inte från att jag aldrig har känt känslan av, och rädslan för att bli, avvisad och tillintetgjord. Vi är fler än du som kämpat/kämpar med att ta oss igenom vår absolut största rädsla som förhindrat/förhindrar oss från att leva.

Svar: Jag vet int evad jag vill. Därav klarspråksbrist. Dom gånge rjag faktiskt är hundra ärlig och säger eller visar händer inget.
uppfortsomfan.blogg.se

2015-09-24 @ 08:19:56
Postat av: Anonym

Det är jobbigt, gör ont, ger ännu mer ångest, och, det är enda sättet att göra på. Och det är värt det.

2015-09-24 @ 08:22:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0