Den gamla vardagen

I din situation ska man ju inte sätta in sådan här medicin egentligen, men ska vi vänta på att förhållandena ska vara perfekta så får vi nog vänta länge. 
 
Så sa han idag läkaren. Sen diskuterade han, mest med sig själv, om olika typer av centralstimulantia och min slutsats är att han inte är något fan av metylfenidat. Jo, alltså dom finns för att man försökte hitta något som lät lite bättre och kanske var lite snällare men dom flesta får både bättre effekt och färre biverkningar av amfetaminpreparaten. Därefter skrev han ut till mig och sa att om jag fortsatte gå ner skulle han ta bort den så det inte blev för farligt för hjärtat. Vem som ska ha koll på huruvida jag går ner eller inte framkom inte. Jag har inga tider på vårdcentralen (dom skriver bara glatt ut näringsdrycker) och han bokade inte in ny tid. Om det blir min uppgift att förmedla det så eh.. ja.. det lär ju gå bra det. Och när det blir farligt var lite flytande. Att jag redan nu har extraslag under perioder varje dag kom liksom inte upp. Vi får väl se hur jag mår imorgon helt enkelt. En häftig grej är ju att man kan få ökad ångest. Och minskad aptit.
 
Jag tycker det känns party med rosa i pillerburken jag. Det är ungefär sammanfattnignen av idag. Det och att jag just nu mår så fruktansvärt dåligt att jag inte vet var jag ska vägen och är nära att göra allt jag inte ska. Och lite till.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har ätit elvanse och attentin i 15 respektive 9 månader nu. Åt Concerta och Ritalin tidigare i typ 7 år... fick mycket fler biverkningar av dem, liksom mindre effekt...

Svar: Jag har testat ett metylfenidatpreparat tidigare och upplevde bara biverkningar egentligen. Är nog av samma uppfattning som min läkare verkar vara. Det är ju fint om dom "snällare" preparaten fungerar men i princip är typ elvanse ett bättre alternativ eftersom det ofta har bättre effekt och färre biverkningar.
uppfortsomfan.blogg.se

2016-05-30 @ 21:26:34
Postat av: Anonym

Ursäkta en off-topic fråga, men är det en "vanlig" läkare på vårdcentralen som skriver ut näringsdrycker till dig? Jag skulle behöva näringsdrycker men vill inte ha kontakt med äs-vården (dåliga erfarenheter). Frågade min psyk-läkare och hon sa att det bara är läkare på ätstörningsmottagningar och dietister som kan skriva ut näringsdrycker. Tycker detta verkar märkligt. Min vårdcentral har ingen dietist och det verkar inte som att det är många som har det.

Svar: Det är faktiskt "bara" en distriktssköterska. Dom är tydligen berättigade att skriva ut också. Förståeligt eftersom dom har mycket kontakt med äldre som behöver gödas upp=)
uppfortsomfan.blogg.se

2016-06-02 @ 17:32:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0