Psykologen.

"Dom tror ju att jag gör det för att jävlas. Dom vill inte ens föra en diskussion eller fråga mig varför det hände. Dom tror att jag gör det för att provocera. Dom har bestämt sig och vill inte ens försöka lyssna."
 
Jag sitter hos psykologen och är trött och uppgiven. Så less på hur jag blir behandlad av stora delar av vården. Eller bemött snarare, särskilt av psykiatrin. Jag har inte en emotionellt instabil personlighetsstörning. Det är utrett så sent som för ett drygt år sedan. Det är utrett av min läkare i öppenvården som jag har regelbunden kontakt med tillsammans med psykologen jag träffat varje vecka i flera år. Ändå blir jag bemött och behandlad som om jag har diagnosen. Hur nu det bemötande ska hjälpa någon som har diagnosen är jag förvisso oklar över men jag kan helt säkert säga att det hjälper inte mig. Det hjälper mig absolut inte att inte bli lyssnad på, att bli dömd på fläcken utan några som helst undersökningar eller frågor. Det hjälper mig inte när andra säger sig veta vad jag tycker, tänker och tror utan att ha hört sig för. Jag hatar när människor stoppar ord och åsikter i min mun. 
 
"Fast jag tror inte det. Jag tror att det är riktat mot dig själv. Jag tror inte det handlar om andra, det handlar om dig, det känns mer som det handlar om självhat och desperation."
 
Det är skönt att ha i alla fall en på min sida.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad hade du velat att de frågat dig och vad hade du svarat?

Svar: Jag hade velat att som frågar istället för att dra egna slutsatser och köra på med fördomar. Istället för att säga till mig vad jag tänker, hur jag känner och varför jag gör eller inte gör saker så hade jag velat att dom frågar mig vad jag känner, tänker och varför jag agerar eller inte agerar på olika sätt. Så många gånger som jag fått höra att jag känner si eller så och är det inte så att du egentligen vill dittan eller dattan och ni är likadana allihopa. Eller för den delen att dom lät bli att sätta diagnoser på mig när vi träffas fem minuter på medicinakuten och inte mycket sägs. Det är det jag vill. Att dom frågar istället för att anta att dom vet och sen kör på med det oavsett vad jag säger.
uppfortsomfan.blogg.se

2017-01-08 @ 21:30:39
Postat av: Anonym

Vad hade du velat att de frågat dig och vad hade du svarat?

2017-01-08 @ 21:30:39
Postat av: TicTacToe

Håll fast vid tanken på att du har rätt, det är bara du som vet, de andra har fel <3

2017-02-18 @ 10:19:01
URL: http://tictactoe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0