Igår

Min kortaste inläggning på psyk ägde rum igår. Efter beslutsångest åkte jag slutligen till psykakuten igår eftermiddag. Bad om inläggning för att få hjälp att äta och hantera ångesten det ger. Vi var tre patienter på den avskydda jäkla akutobsavdelningen ändå var jag tvungen att dela rum, trots att det finns bortåt 25 sängplatser. Jag hatar att dela toalett med folk. Jaja, hon verkade inte störande, pratade inte ett ord svenska och låg bara i sängen. Så mat då? Nej, dom är inte experter på ätstörningar jag vet men dom kan väl åtminstone ha grundläggande kunskaper? För det är dom som får ta emot när det är akut, ingen annan gör det ju. Hon började med att fråga mig hur många potatisar jag ville ha. Ville? Jag? Bingo, ett poäng, fråga den ätstörda hur mycket hon vill ha.. ehm, ingen? Nästa steg när jag satt där och petade i mina måttligt smakliga selleribiffar och den synnerligen osmakliga sjukhuspotatisen så kläcker smartskallen ur sig "tänk på att vara försiktig så du inte äter för mycket". Tack för stödet. Tack. Blev verkligen jättepeppad. Efter maten frågade sköterskan om jag vill ha sällskap. Jo det ville jag ju så hon satte en skötare på att hålla mig sällskap. Han placerade sig med ryggen mot mig och tittade på idol. Knäpptyst. Jag vet inte ens vad han hette. Med den hjälpen så är det inte värt att vara där. Då är jag hellre hemma med min mobil, min dator och dom jag tycker om. För allvarligt, det där gav inte mig någon som helst hjälp. Fullständigt värdelöst. Så när läkaren kom upp för att skriva ut mig så sa han också det, att nej vi kan inte erbjuda så mycket, vi har ju mest mediciner här. Alltså är jag hemma. Två och en halv timme blev det. Men jag har i alla fall provat det.

Idag ska jag vara kreativ. Och jag har ätit råggröt till frukost. Så det så. Promenad står på schemat. För jag har knappt varit ute i vintervädret vi har trots att jag älskar det.

Kommentarer
Postat av: camilla

Blev råggröt med yoghurt för mig till frukost + en fralla med sylt och skinka :D mums. Hur kändes det efter igår?



Haha jaa tuggummi ja, usch vill inte ens tänka på hur dåligt mina tänder måste ha mått xD o läkerol..shit kunde äta typ 8 askar om dagen o dricka typ 1,5 liter pepsi max:/



Dagen blir så lång när man inte sover. O eftersom ja inte får göra mkt så blir det väldans långtråkigt!



Ja :D massa choklad ska de bli :) ska du köpa något gottis idag?? eller va ska du hitta på? :)

Har aldrig bakat vörtbröd faktiskt :P men jag funderar på kola av ngt slag kanske?:)

2010-12-04 @ 11:07:03
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: sandra

Oj vilken hjälp:S nej fan va tråkigt när du verkligen vill ha hjälpen! blir så ledsen:(

Hur går det idag?

2010-12-04 @ 15:13:20
URL: http://tunnare.blogg.se/
Postat av: sandra

hoppas du får en bra kväll iaf!!:)

2010-12-04 @ 18:13:48
URL: http://tunnare.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hm. Jo. Bättre hjälp än sådär förtjänar du visserligen, ingen tvekan om saken. Det verkar inte ett tipptopp-ställe.



Men vad har du för plan nu, då? Om du säger att du kan kämpa bättre själv- KOMMER du att kämpa bättre själv?



Nu skulle jag kunna skämta bort alltsammans, byta ämne och börja prata om något trevligt, som dina illrar, men jag tycker det här är viktigare.



Att du åtminstone försöker må bra .

2010-12-04 @ 18:39:58
URL: http://sockerskrin.blogaholic.se
Postat av: minna

Men gud så dåligt. Förstår att du åkte hem igen. Kunde du inte få plats på en avdelning i alla fall?



sv: alltså, jag vet inte varför jag fick hjälp så fort. antagligen för att jag redan är inne i deras system. Jag går ju hos en behandlare på Idun, och har läkarkontakt. Dessutom har jag varit inlagd på avdelningen förut. Och har haft kontakt med enhetschefen som bestämmer om korttidsplatsen, så han vet vem jag är.

Tyvärr har jag inget bra tips till dig, och det känns fruktansvärt orättvist att jag får hjälp men inte du. Önskar att jag kunde bestämma att du kunde få ta över min plats den 17:e... Om du vågar så kan du alltid ringa direkt till enhetschefen, Ronnie Salo, och förklara läget för honom. Han är bra att prata med!

Tills dess måste du försöka hemma. Går det att ta hjälp av familj el vänner? Jag vet att det inte är samma sak. För även om det finns hjälp, så är den meningslös om man inte har bestämt sig och vill själv, så har det varit för mig förut. Personalen har gjort allt, jag har fått allt, men det har ändå inte funkat.

Tack för att du orkar skriva fina kommentarer till mig, trots att du har det svårt. Önskar som sagt att jag kunde ta med dig in på avdelningen på tisdag...

2010-12-04 @ 19:01:28
URL: http://krossaanorexin.blogaholic.se
Postat av: erika

Hej! Kolla gärna in min bloppis. Har rensning av min garderob och behöver få bort kläderna så fort som möjligt. Hoppas du hittar något du gillar:)

http://bloppisbyerika.blogg.se/

2010-12-04 @ 19:03:34
URL: http://bloppisbyerika.blogg.se/
Postat av: Emelie

Klart du får bry dig, vad söt du är..

Med mig går det riktigt bra. Jag håller mig lugn, men på något sätt känns det som så, så till vida att jag håller mig inom min "trygghetsgräns".. Så, helt fri är jag inte. Men jag är inte heller begränsad.



Jag menar, hur svårt kan det vara när man inom trygghetsgränsen kan äta kladdkaka, glass, godis, lussekatter, dricka varm choklad och ibland även pizza? Känns inte alls som att jag kan anse mig som anorektisk längre, om jag ska vara ärlig. Men samtidigt vet jag att om jag överstiger gränser (hur stort mitt trygghetsområde nu må vara) skulle det bli kalabalik. Aja.



Du har det mycket sämre, det vet jag. Det är därför jag vill rå om dig. Och du.. När du har läkarbesök på onsdag.. Ta fan tag i det. KRÄV hjälp. För nu kan du inte gå runt mer och "vänta" på att något ska hända, vad är det för liv? Du måste se till att något händer.

Så fort du kan. För man kan inte gå runt och önska bort dagarna.



Jag är glad att du har lite folk att stödja dig på de nästkommande dagarna, om något händer. Så har du alltid mig på sms, dina små goslor, ditt te och dina illrar. Kanske en lussekatt någon kväll, när du orkar stå ut med ångesten? Vem vet.



Hoppas du har det bra där borta i Hässelby nu, Hannis :)

2010-12-04 @ 19:08:57
URL: http://sockerskrin.blogaholic.se
Postat av: minna

sv: jag vet, jag är också rädd för att bli sämre på en avdelning, det där att man måste bevisa att man hör hemma där...men jag tror inte det blir så den här gången.

Det ÄR jättesvårt att klara det hemma. Jag har ju tänkt nu de här dagarna att jag kanske ändå kan det, men känner nu att det inte skulle gå. Det skulle bli några dar, sen skulle jag sluta äta igen, jag vågar inte fortsätta.

Håller alla tummar och fingrar för att du får hjälp fort fort fort! Fråga om dagvården, om det inte går att komma in där nu. Eller om du bara kan få komma dit och träffa nån i öppenvård ofta. Du är verkligen värd att få må bra. Nu.

2010-12-04 @ 21:16:15
URL: http://krossaanorexin.blogaholic.se
Postat av: minna

jam du har rätt! jag är motiverad på ett sätt som jag aldrig varit förut. jag söker dit frivilligt, bara det, förra gången var det tvångsvård och jag hatade alla... nu SKA jag vara friskinriktad och inte låta mig dras ner.

kämpa på, fina. hoppas du har en okej kväll ändå.

2010-12-04 @ 21:32:18
URL: http://krossaanorexin.blogaholic.se
Postat av: [kampen tillbaka]

Alltså, så himla typiskt dom.

Jag blir så arg, arg och ledsen Hanna!!!

När man väl tar sig dit själv och så blir

man behandlad på de viset, det är absolut inte okej!!

Jag är glad över att du åkte in iallafall ,

finns det inte andra ställen du kan söka

tex, dagvård?

Oh vännen du är inte värd att må såhära :(

Du är stark, du ska inte ge upp!

Och måste bara säga att god damn it vad du är vacker. Kämpa på

2010-12-04 @ 23:07:09
URL: http://mergimebytyqi.webblogg.se/
Postat av: camilla

Ja ypghurt på gröten är en riktig hit :D de måste du testa alltså, yoghurten smälter och blir helt krämig typ :P



Ja, tyckte också de lät skumt med öl i brödet, men de kanske är de som gör de där lilla extra :P? hehe



Ooo ja, när jag var hos sjukgymnasten masserade hon mina käkar för hon sa att de var så fruktansvärt spända xD haha



Mmm inatt sov jag "tamtadam" från 10.30 - 7.30 gissa om det var skönt :D konstigt för ändå är jag supertrött hehe

Positivt att du kan baka mer ju, du får önska dig en frys i julklapp:P blev de någon bakning?

2010-12-05 @ 08:26:18
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: sandra

sv: min kväll igår blev okej kan man säga, den var fin men väldigt mycket ångest men annars bra, vad gör du idag?:)

2010-12-05 @ 10:46:56
URL: http://tunnare.blogg.se/
Postat av: sandra

sv: ångest är ju bra på de sättet att när den går över kanske man blir lite mer taggad, eller så blir de för mig ibland:P

Åh jag skulle också gärna bara ligga idag och stirra på en fläck typ .__.

2010-12-05 @ 11:01:26
URL: http://tunnare.blogg.se/
Postat av: sandra

Hhihihi :) det är kul att stirra, eller nåt!:P

2010-12-05 @ 11:22:13
URL: http://tunnare.blogg.se/
Postat av: sandra

men de är ju kul att shoppa varjefall:)

jag har också jätteproblem, det är svårt att köpa till killar assåXD

2010-12-05 @ 16:10:41
URL: http://tunnare.blogg.se/
Postat av: [kampen tillbaka]

sv; ja precis, what to do liksom..



Ja det får du försöka göra,och jag hoppas

innerligt dom klantskallarna kan få dig in på någon behandling. Väntetider är det tråkigaste som finns.

Det gör ju att man blir mer omotiverad genom

att vänta..på kanske ingenting[för mig är de så]

Det är ju nästan så att dem vill att man ska

vara ett benrangel och med uppskuren kropp,och dåå kanske man kan få vård.

Nej dom tror att det är lätt att gå efter ett matschema poffs sådär. Blir jag erbjuden ett matschema och att skriva matdagbok så tackar jag nej, det är sådana saker man oftast inte klarar av på egen hand ju.



Nahh ingeting .. eller jag ska till Capio på tis

så jag väntar väl också här.. i flera hundra år typ

2010-12-05 @ 16:47:49
URL: http://mergimebytyqi.webblogg.se/
Postat av: sandra

hihi de var kul iaf, slippa tänka på ätstörningen ett litet tag, och alla tyckte de va goda grejer jag bakade iaf:)

haha jaa de är skitsvårt:P och jag har sex morbröder också:O men ska inte ge till alla iaf somtur är:P

2010-12-05 @ 18:06:50
URL: http://tunnare.blogg.se/
Postat av: camilla

Jag har vanilj/blåbärsyoghurt :D supergott också brukar jag ta kanel med :) ofta så ställer jag in de i kylen en stund också så de hinner bli kallt:P Du måste absolut testa :D vill höra vad du tycker sen hehe :)



Smakade brödet gott? nyfiken :D



Tack :D det var sååå skönt att faktiskt få sova ut för en gångsskull. Var välbehövligt! :)

2010-12-05 @ 18:17:20
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: bettina

2010-12-06 @ 09:46:49
URL: http://www
Postat av: bettina

ojdå förra kommentaren misslyckades smått!



äsch så tråkigt att när du påriktigt VILLE ta hjälpen emot så får man den inte egentligen :( hur gammal är du?



tänk nu va dumt att på avdelningarna så är en stor del av patienterna såna som inte vill ta emot hjälpen och de som sedan vill bli friska osv inte får sån hjälp som tänkt. jag har faktiskt tänkt på dethär ett längre tag redan..



men fortsätt att i varje fall kämpa!



kram, bettina

2010-12-06 @ 09:49:24
URL: http://slapploss.blogg.se/
Postat av: lovisa

ojdå.. hoppas allt blir bra!

2010-12-06 @ 10:11:15
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0