Återhämtning

Det var en fin helg. Jag trivs i sällskapet. Jag gillar hundar och jag älskar gotland. Jag kommer komma ihåg alla timmarna i nynäshamn, skräcken inför båtresan och bilhaveriet. Jag kommer komma ihåg strandpromenad med hundarna och alla skratt. Det var bra.

Ändå så höll det inte. När det blev förändringar av planer och med alla intryck och det faktum att jag ätit mer än vanligt så gick det inte att hålla ihop till slut. Jag fick lämna min fina vän ensam på båten med en flygbiljett bokad för att komma hem fort. Men inte ens så länge orkade jag. Det slutade på akuten i visby där jag höll på att bli kvarhållen och flyttad till psyk. Läkaren där var dock en av dom som fortfarande inte var förstörd. Han hade en god vilja och han brydde sig och var genuint orolig och framförallt så såg han mig som människa. Dom allra flesta ser en bara som uppmärksamhetssökande psykfallsidiot och behandlar en därefter.  Som tur var gick biljetten att boka om så jag kunde ta mig hem på måndagen. Jag var helt slut, gick och la mig direkt när jag kom hem och tog mig inte upp förrän framåt kvällen igen. En kväll som även den gav en tur till akuten.

Det är så tråkigt att inte riktigt orka. Det är så tråkigt att vara så svag. Det är så förbannat tråkigt att bli påmind om det mest hela tiden. Men, får ju i alla fall bekräftat att det är rätt att jag är hemma när varje sak jag gör kräver många dagars återhämtning innan jag fungerar någorlunda igen och att det många gånger går åt helvete för att jag inte orkar hålla ihop mig själv. Ibland behövs det kanske för jag får ju ofta för mig att jag inte är sjuk utan bara larvar mig. Det verkar faktiskt som att det inte stämmer riktigt.


Idag hade jag ett möte på mando, mitt sista försök att få hjälp för matproblemen. Precis som jag trodde så blir det ingenting. Dom behandlar ju nämligen ingen som inte äter allt. Dvs jag som äter fisk plus vegetariskt kan inte få deras hjälp. Anledningen? Jo vegetarianer kan inte bli friska, det säger deras erfarenhet och studier. För min del (och jag är såklart partisk) så kan jag inte riktigt förstå resonemanget. Om jag av någon anledning valt bort att äta kött utom fisk och vill försöka ändå så är det väl bara jag som förlorar på det om det går fel? Jag borde väl kunna få försöka att överbevisa deras åsikt? Eller är det för att deras statistik skulle se dålig ut om dom försökte och misslyckades? Dom skryter ju nämligen stolt med att dom har så mycket färre återfall än andra mottagningar och att dom få som blir är lindrigare. Oavsett varför så är i alla fall min sista chans numera borta. Så var jag där igen där jag varit mest hela tiden. Det är bara jag och mina tankar för mig själv. Åtminstone så länge jag inte går ner tjugo kilo och dom tvingas ta sig an mig.












Kommentarer
Postat av: Julia

Näe, vad arg jag blir på vården! Att dom inte ens försöker?? Om du är villig att försöka och bevisa dem att du visst kan bli frisk, så kan ju inte de komma och säga att du inte får?!! Okej, men mitt raseri-utbrott hjälper inte dig... Men du, ge inte upp, fortsätt kämpa bara! <3 Visa dem att du kan bli frisk, fastän du inte äter annat kött än fisk! Jag tror på dig :) <3

Och fint att du för övrigt hade en bra resa <3 :)

2011-08-30 @ 19:50:08
URL: http://struntarivaddesager.blogspot.com
Postat av: minna

Usch, jobbigt med akuten. Att du mådde så dåligt. Men skönt att du hade turen att träffa en vettig läkare i alla fall.



Det där jäkla snacket om att vegetarianer inte kan bli friska... jag är så trött på det. Och besviken på Mando, för jag trodde faktiskt att de var bättre än så. Jag fattar inte varifrån de har fått den idén från början. Finns det verkligen statistik som visar att vegetarianer inte blir friska? Jag tror att de blandar ihop de som är vegetarianer av friska skäl, och de som blev det bara för att de blev sjuka och hade det som ursäkt för att kunna äta sallad. Det går liksom inte att jämföra, men ändå verkar det göras hela tiden. Suck. När ska alla fatta att ätstörningar sitter i tankarna och inte i vad man äter eller hur man ser ut.

Jag är verkligen ledsen för din skull, för att de håller så hårt på sina regler istället för att ge människor en chans att må bättre.

2011-08-30 @ 22:42:33
URL: http://krossaanorexin.blogaholic.se
Postat av: Patricia

Fina vännen. Det gör ont att läsa ditt inlägg. Jag förstår mig inte på vården. Här kommer du och ber om hjälp för att du vill ändra på ditt beteende och så nekas du. Detta skrämmer mig otroligt. Hur ska du någonsin kunna bli frisk då? Lova mig att kkämpa så gott du kan hemma, lova?



Tänker på dig!

2011-08-31 @ 10:11:30
URL: http://patriciac.blogg.se/
Postat av: Malin

Det är så jävla trist att vården ska fungera så, eller rättare sagt INTE fungera...! Att få hjälp med sina ätstörningar måste vara bland det svåraste man kan få! För det är ju först när man ligger i en benig hög som de ens funderar på att hjälpa en...

2011-08-31 @ 11:02:53
URL: http://jazzyjazzy.blogg.se/
Postat av: Patricia

Jag hatar vården. Mer kan jag inte säga för jag hittar inga ord.

2011-08-31 @ 11:53:19
URL: http://patriciac.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0