Så?

En uppdatering av hur det gick kanske är på sin plats. Det gick... jag sitter här, en nästan lika tidig torsdagmorgon och ska iväg till capio idag igen. Det här med nya vårdkontakter som inte träffat mig tidigare och som inte har vansinnigt mycket journal att läsa in sig på är alltid en upplevelse. Jag skrämmer oftast skiten ur dom eller förvirrar dom totalt. Den här gången var hon märkbart påverkad och orolig. Jag var nämligen enligt hennes bedömning ganska svårt deprimerad vilket det verkade som hon inte väntat sig. Vilket är en av sakerna dom absolut inte vill att man är om man ska få behandling. Jag förstår till viss del, det är svårt att behandla någon som bara tycker allt är värdelöst. Men, ska vi vänta på att det fixar till sig så kan jag ju ägna mig åt att ha matångest ett bra tag till. Som det är nu sitter jag nämligen fast mitt i. Mellan dom där förbaskade stolarna. Psykiatrin tycker att det är svårt att jobba med mig pga matproblem, äs-vården tycker det är svårt att jobba med mig pga ångest och depression. Jag måste få börja någonstans för annars blir det som det blivit senaste tiden, ingen gör något. (Ja, mitt ansvar, jag som ska bli frisk, måste göra något. Vet. Behöver dock stöd i det). 
 
Vi gjorde stepwise, jag fick information om hur öppenvårdsbehandlingen går till (om, när och hur vi börjar är väl oklart än). Vägning varje gång. Till att börja med två gånger i veckan. Med motiveringen att jag ska få se att vikten är stabil fast jag äter som man ska. Vilket jag vet att den inte kommer att vara. Jag ska inte säga att den aldrig kommer kommer kunna vara det men nu vet jag att den inte är det. Jag behöver inte ens äta nära normalt för att gå upp. Så, jag sitter här och har ångest deluxe. För naturligtvis ska jag vägas idag. Och naturligtvis har jag gått upp sedan jag vägdes där sist. Jag ser inte den där vägningen som så våldsamt nödvändig för tillfället, den skapar mer problem än lugnar. Idag tillexempel har den gett mig sådan ångest att jag promenerade innan frukosten, som sedan bestod av frukt för jag fixade inte något annat. Låter bra? Näe. Jag vet.
 
Strax är jag alltså på väg igen. för att stå på vågfanskapet, få ångest och gå igenom stepwise. Sedan blev det ett extrainkallat läkarsamtal med depressionsbedömning. Just my happy day. Alltid lika kul att behöva värdera varje ord man säger så man inte oroar någon som inte känner mig såpass att dom packar ihop mig och skickar mig till psyk med önskemål om tvångsmedicinering. Håll en tumme eller något. Tur att läkaren var vettig sist.

Kommentarer
Postat av: beayourdreams.blogg.se

Det är alltid en himla massa tjafs mellan vården -_- Antingen är man för deprimerad för äs hjälp eller för stora matproblem för att jobba psykiskt.. Men de går ju för tusan hand i hand?! Du måste ju få någon hjälp som kan behandla både och samtidigt? Annars låter det ju bara skumt..

Det är klart som korvspad att du kan vara viktstabil! Om du skiftar 1-2 kg så är du fortfarande viktstabil. 1-4 kg t.o.m.. Det är nog bara din hjärna som spelar dig ett spratt, som får dig att tro att du går upp utav minsta lilla.. Tror du inte jag har rätt? Om du skulle gå efter ett matschema eller helt enkelt bara äta vad en normal kvinna ska så kommer du se att du INTE går upp i vikt, det är omöjligt. Har man legat i svält ett tag, ja, då kan man förvänta sig en liten viktuppgång för att organen växer till sig och kroppen stabiliserar sig.. Men det är inte direkt något som kommer synas på dig heller.. Du vet väl redan allt det här?

Håller tummar och tår för dig. <3

Sv: Romaner älskar vi ;)

Ja gör det! Denna gången blev fluffet PERFEKT. Jag mixade 1 dl blåbär med lite vatten först till sorbet, hällde ner pulvret och vispade en aning.. Hällde på aningen mer vatten och vispade tills de verkligen blev fluff. Ett fint fluff. Hade i 1 dl till med bär och vispade, vispade, vispade.. Är den för tjock så späder man bara på med mer vatten.. Choklad låter ju underbart gott! Dock måste man ha bär till för att få fint fluff, om man inte har kassein.. ;] Men choklad + fryst banan eller frysta jordgubbar går ju bra det med.. Jag ska nog köpa något chokladprotein vid tillfälle, då kassein. :) Päron och vaniljsmaken utav whey100 var grymt god faktiskt, jordgubben smakade lite för syntetiskt :P Men som du säger, choklad fungerar alltid! Den där smoothien lät inte alls så pjåkig du! Du får hojta till när du testar prottefluff :]

Ja! Matvrak, riktigt matvrak. Men mat är gott och mat är behövligt.. ;) Ja, många ätstörda gör ju det men å andra sidan har man levt hela livet som ett matvrak = alltid matvrak :P Nothing can change that! Men jag hatar faktiskt de som äter fågelungeportioner och påstår att de är mätta.. Hur tusan kan man bli mätt på en yttepytteliten portion?! Don't get it.. Ja alltså, normalportionerna är ju väldigt små faktiskt, på scheman.. Vissa "kombinationer" är väl helt ok men på vissa scheman står de ju t.o.m. 6 köttbullar liksom.. 4 fiskpinnar? VEM TUSAN BLIR MÄTT PÅ 4 FISKPINNAR?! Inte jag i alla fall.. Ja alltså jag var en tröstätare/ överätare/ äta när jag har tråkigt människa. Jag är fortfarande en "äta när jag har tråkigt människa" - trust me.. Haha.. Öppna kylen tusen gånger, lite majs, lite skinka, lite grönsaker, lite ditten, datten.. Lite jordnötssmör ur burken. Mmmmm! Visst skapar de oftast ångest, jag vet ju hur jäkla mycket jag äter.. Men sen vet jag ju inte hur mycket min kropp begär heller?! Du kanske är ganska insatt i kalorier och kan på ett ungefär säga mig hur mycket jag behöver med den träningen jag utför? Jag har faktiskt dock på senaste tiden inte småätit så mycket.. Faktiskt. Fast att småäta sägs ju vara dåligt för kroppen, dock har inte jag märkt något dåligt med det?

Jag TROR jag har en bra förbränning.. Jag tränar ju ändå rätt mycket och det verkar inte som om jag går upp utav det jag äter liksom.. Jag skulle nog kunna äta mera men den tanken skrämmer mig lite, tyvärr. Men skulle jag istället öka på portionerna istället för att småäta det jag gör så skulle de ju vara tuuuuuusen gånger bättre. Jag har verkligen mer muskler än vad jag någonsin haft.. Har ju alltid tidigare varit överviktig, visst har jag haft feta benmuskler efter fotbollen i tidigare år (mina vader är inte o leka med..) samt alltid haft "hård rumpa och lår". Varit rätt stark.. Så well, muskler har jag väl haft men inte på de sättet jag har nu. Från att ha suttit stilla, spelat dator, kanske tagit någon promenad till att:

1. Gymma 3 dagar i veckan.. Vilket gett resultat = muskler.. Du kanske såg ryggbilderna?
2. Cykelintervaller 3 dagar i veckan á 1 timme(?) + tabata intervaller (4 minuter - 20 sek snabbt + 10 sek vila * 8) före eller efter ibland både före och efter. Vet inte hur mycket de förbränner men de måste väl ändå ta en hel del tycker jag..? Jag har ju inte fått resultat utav inget..
3. När jag väl jobbar sitter jag inte still, aktivt hela tiden så länge jag inte åker bil med en kollega för dubbelärenden. Hade runkeeper på vid ett tillfälle då jag hade en utav "rundorna" när jag cyklar - de finns olika scheman för olika brukare inom hemtjänsten.. Man går, cyklar eller åker bil. 1.5 mil cyklade jag på en dag, medräknat hemifrån och hem också.. Glömde en dag att ha runkeeper på när jag sprang upp och ner i trappor (5 våningar som högst). De är rätt bra vardagsmotion tycker jag! Sen finns de väl de dagarna man inte rör sig lika mycket men.. Ja.
4. Försöker promenera en gång om dagen á 40-60 minuter. Mest för att de är skönt att röra sig! Men jag har på senaste tiden varit så trött så enbart hållit mig till cardion samt gymmet, de räcker ju egentligen? Förra veckan när jag jobbade så körde jag INGEN cardio. Jag hade inte orken.. Så min motion blev på jobbet lör-ons + lördagen igen.. Tog väl några promenader med en vän och hans kompis liksom, men de var mest en rask promenad och sedan satt vi och pratade.. ^^ Blir väl full rulle nu i helgen också må jag tro, dubbelpass på söndagen och kvällspass på lördag.. Sen börjar skolan på måndag, woop!


Du måste ju ha förbränning på det du rör dig? Ja alltså, att äta för lite fuckar ju ur ämnesomsättningen rejält.. Det är vad jag menar med de jag skrev tidigare; du måste börja äta normalt OCH vara beredd på att kanske gå upp något kilo, som sätter sig invändigt och INTE utvändigt. Stabilisera kroppen SEN är ämnesomsättningen kick-ass igen. Har du tagit blodprover? Jag tog blodprover och hade försämrad ämnesomsättning länge, även fast jag åt normalt. Förstår du då min panik? Att veta att ämnesomsättningen är låg, jag äter normalt men kommer säkerligen fortsätta gå upp 1-4 kg till för att ämnesomsättningen ska bli bra också.. Men nu står jag här, med bra prover vad jag vet(?) och mår hyfsat bra trots att jag väger och räknar min mat.. Jag tror att förbränningen kommer igång för dig sinom tid om du äter bra varje dag.. Det är min teori i alla fall. Man kan vara rädd, frustrerad, varför ska jag göra så? Men med tiden så kommer den stabiliseras.. Bara du äter normalt och som sagt är beredd på en liten viktuppgång. DU är smal, Hanna. Du är fin. Några kilon till på dig skulle inte synas och absolut inte vara förskräckligt! Sen som jag sa, man fyller på sig inifrån när man börjar äta normalt. Det var vad jag gjorde. Jag gick upp från 55-58 på en julafton och likaså 58-61 eller något nu i julas.. Det syntes inte på mig men kroppen mådde bättre..

Gah, nu skrev jag också väldigt långt, hoppas de inte var alltför osammanhängande..

Jag hoppas du får en underbart bra dag idag, Hanna!

2013-08-15 @ 09:13:54
URL: http://beayourdreams.blogg.se/
Postat av: Vonskareng

Håller två tummar!

2013-08-15 @ 10:29:57
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Silverglitter

Lycka till, jag håller tummarna!

Kram.

2013-08-15 @ 10:37:52
URL: http://silverglittrande.blogspot.com
Postat av: Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Ja men de måste ju inse att du behöver börja någonstans. Problemen ligger ju i varandra och någon måste ju ta ansvar så att du faktiskt får den hjälpen du behöver. Hoppas så att de kan hjälpa dig nu.
Jobbigt det där med vägningen. Jag vågar inte väga mig längre, då blir problemen bara värre för mig likt som de verkar bli för dig:(

sv: Då håller jag tummarna för att du kan få dig ett hus eller ett sommarboende på Gotland:)


Kramar i massor

2013-08-15 @ 11:32:11
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: Diana Doss

jag hoppas verkligen du kommer få bra hjälp nu!

sv: hahha, så irriterande ju!! hur löste du problemet då? ^^

2013-08-15 @ 23:51:00
URL: http://attborjalevaigen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0