Hur en dag inte ska börja

Vaknar förvirrad av väckarklockan. Gråtfärdig med klump i halsen, bröstet, själen. Orienterar mig i tid och rum, måndag. Tvättid. Tjugo minuters kamp med en trött och ledsen kropp som inte vill lämna sängen. Lager på lager och ut i kylan med stora påsar fulla av tvätt. 
 
In hemma igen. Lådtömning och påsen läcker och det blir spån över golvet och jag får sopa. Herrarna bus är vakna och pigga och vill att matte ska underhålla. Far runt mina fötter. Nytt vatten i skålen. Sedan är det Mejas tur. Hon står på antibiotika som ska pulvriseras och blandas med lite grädde och olja för att den ska gå ner. Lilla fröken söt. 
 
Sveper med blicken över köksbänken, diskhon är knökfull. Diskmaskinen är inte tömd. Börjar plocka ur. Gråten i halsen, ge mig bara te och lugn och ro, och det som jag alltid vet är på gång att hända med en full diskbänk händer. Jag slår ner något som står nära kanten. Kaffepressen åker i backen och går i bitar. Glas på golvet och två busiga illrar i köket. Städar undan. Andas. Försöker andas. Plockar ur resten och fyller maskinen. 
 
Sätter äntligen på vattenkokaren och börjar skala en apelsin. Yngste skrot har tråkigt och börjar flytta runt bajslådor och jag ser att han är farligt nära att börja gräva ur pelletsen ur den han puttar runt. Får lägga ner apelsinen och kniven och gå ut i vardagsrummet där uttråkad kille nummer två ligger som en vägbula mitt på golvet. Petar in godis i tre aktiveringsleksaker och hoppas på lugn en stund. 
 
Sätter på musik för att hålla mig upp och lugna. Fina stycken på violin. Apelsinen blir färdigskalad. Teet har dragit klart och jag får sätta mig ner en stund. Ledsen och lätt ångest i hela kroppen. Det är kallt, handledsvärmare och mössa åker på och jag dricker mitt varma te. Försöker hitta lugnet innan jag återigen måste resa mig och gå ut i kylan för att flytta tvätten från maskinerna.

Kommentarer
Postat av: Esmeralda

sv. ja men exakt så är det! Alla är olika byggda och alla kan inte få det där jävla mellanrummet

2013-12-09 @ 14:10:22
URL: http://getfitandhealthy.blogg.se
Postat av: Maja

Usch, låter verkligen inte roligt. Vill bara ge dig en stor kram & hålla kvar tills allt blir bra för dig...
Sv: Kan ju säga att en av mina kursböcker, den enda jag köpt, redan blivit lite naggad i kanten...
Massa kramar! <3

2013-12-09 @ 17:33:57
URL: http://nolicedere.blogg.se
Postat av: Diana Doss

jag är glad att du fick dricka ditt te iaf, en sån stund behövde du.

sv: ja, tur är väl det. annars hade världen varit himla tråkig ;)

oj hoppsan!! det var ju förvånansvärt bra betyg från en köttätare. de brukar ju vara rätt kräsna bara av att veta att det är vegetariskt.

2013-12-09 @ 18:38:55
URL: http://attborjalevaigen.blogg.se/
Postat av: Johan

I sådana lägen hade jag bara velat säga åt dig att sätta dig ner, dricka ditt te och inte göra något särskilt. Jag fixar...
Så har jag gjort för min vän som jag har nämnt tidigare och det är oerhört värdefullt i en sådan situation har jag märkt...

SV: Ja, det är de, men visst är de jobbiga? :)

Haha, vänta du bara, snart är du inne på "livets svarta guld" du med ;)

Det var väldigt spännande och nu går det att läsa om det på bloggemn okså :)

Ta hand om dig!

2013-12-10 @ 10:51:29
URL: http://schumacher4ever.blogg.se
Postat av: Patricia♔ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Ja att bara komma hemifrån var skönt, men det var även jobbigt att vara bland så mycket folk på liten yta - i bara bikini. Men jag antar att det var bra övning också, men jösses vad mentalt trött jag blir av att hitta på sådana här saker.

Vilken ren helvetesdag för dig. Hoppas denna dagen är bättre♥

2013-12-10 @ 13:41:44
URL: http://patriciac.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0