Om en ångest som lamslår

Jag vill skriva:

-Det går bra nu, luften känns lätt att andas.
-Jag ler och lever.
-Det finns så mycket energi i mig och så mycket jag vill.
-Om mina drömmar, stora som små.
-Att jag njuter av hösten och ser fram mot halsdukar och stora koppar te.
-Jag vill berätta att allt kan bli bättre.
-Om hur vacker naturen är när den är i förändring.
 
 
Istället försöker jag andas. Försöker få luften hela vägen ner. Jag gråter inte. Jag gör så sällan det. Men det gör ont. Överallt. Istället är jag dödstrött efter ytterliggare en natt på akuten (guldkornsläkare) och energinivån stiger aldrig över den lägstanivå som krävs för att göra det mest basala och kämpa mig igenom träning.
 
Jag känner mig vidrig som överhuvudtaget äter. Behandlingen fullständigt sänker mig. Det här med att skriva upp allt som hamnar i munnen och visa upp för någon annan kan vara något av det värsta jag gjort. För att inte tala om vågen. Idag fick jag besked av min kropp om att jag ätit för mycket frukt och grönsaker. Något jag alltid gör när jag försöker att äta mindre, för att bli mätt. Något min mage inte orkar med för länge. Magkatarren kommer som ett brev på posten. Men jag vet inte vad jag ska göra annars. Så fort jag äter annorlunda så säger det bara tjoff på vågen och jag får panik bara av tanken på det. Nej, det är inte jordens undergång rent objektivt men för mig så känns det så. Nej, man dör inte av känslor och man måste inte agera efter dom. Nej, känslor i sig är inte farliga. Men vad hjälper det när jag ändå känner dom? Jag mår fortfarande dåligt av att känna dom hur ofarligt det än må vara.
 
Jag har inte hopp om framtiden och kan inte känna att jag vill något. Jag tillåter mig inte heller att vilja. För jag orkar inte misslyckas. Orkar inte se krossade drömmar. Och jag känner inte ens det fina i hösten. Det gör jag alltid. Hösten är fantastisk. Nu vill jag bara gräva ner mig, försvinna och sluta andas.
 
Jag hatar att jag är negativ och pessimist. Jag avskyr att jag bara spyr galla och gnäller och klagar. Jag vill verkligen vara någon annan. Vara annorlunda. Men jag är så trött och vilse och fast i sankmarksträsket att jag bara blir stående. Samma visa om och om igen. Samma gnäll. Samma klagovisa en gång till.
 
Just nu har jag tillexempel skyhög ångest. Har haft det sedan i fredags. Jag kämpar emot, väntar ut (men slutet kommer ju inte?), pratar med någon. Gör något vettigt, diskar, bakar, tar en promenad, handlar... Jag jobbar för att vara som vanligt, fungerande. Jag tömmer diskmaskinen samtidigt som jag tar långa djupa andetag för att försöka hitta lugn i själen. Jag städar och blir sittande, blundandes och bara fokuserar på att hålla ihop, att inte trilla i sidled och vråla ut ångesten. Jag åker och handlar och försöker se vad jag ska handla men kan inte fokusera på orden på förpackningarna. Försöker röra mig lugnt och metodiskt. Jag vet att hetsigt rörelsemönster triggar min ångest. Jag går ut och springer och får sakta ner när det blir jobbigt för att den tugna andningen som kommer när det tar emot leder till hyperventilering och panikkänslor. Jag sitter på bussen och sluter ögonen och försöker att bara finnas, andas och ta mig igenom resan.
 
Ångesten är med mig i allt jag gör, varje dag. Ångesten över kroppen, över maten, över att finnas, över att jag inte åstadkommer något, över allt jag ska hinna. Ångesten som är där utan att jag förstår varför.
 
Jag vill inte vara den jag är. Jag vill inte vara.

Kommentarer
Postat av: Silverglitter

Jag känner igen mig så otroligt. Ångesten som alltid är där, kväver, och att försöka stå ut, göra det rätta. Likförbannat är ångesten kvar, och att den inte kan döda känns snarare som ett problem. Supernegativ kommentar, ja.

Kram.

2013-09-02 @ 07:07:46
URL: http://silverglittrande.blogspot.se
Postat av: beayourdreams.blogg.se

Det här med att vågen säger "tjoff" är ingenting alls, egentligen. Det är inte direkt så att du går upp 3 storlekar och inte kan ha dina kläder, eller hur? Om vågen skulle visa 1-2 kg upp så finns det många förklaringar. Vätska, mens, mat i magen, tarminnehåll och så vidare. Det vet du själv. Jag har ju själv varit så himla bekväm i att äta det jag äter, rädd för att "gå upp i vikt" på annan mat. Men grejen är ju att man inte gör det, det är bara vad man tror. Jag vet att du skrivit många gånger att du har lätt för att gå upp i vikt men jag tror, helt seriöst, att det är BULLSHIT rent ut sagt, helt ärligt. Förlåt om jag låter som en "du har fel - jag har rätt".. Men du kan omöjligt gå upp utav normalt med mat, så är det bara. Man ska kunna äta normalt och må bra, inte äta lite och må dåligt. Man ska orka - men de verkar som att du bara har ork till det primära + träningen du känner för? Du kanske borde ta det lugnt istället? Skita i träningen ett tag så att du orkar..? Bara ett tips.

Man måste kämpa och ta sig igenom det svåra för att komma till en ljuspunkt. Du KAN precis som många andra gjort det. Du är inte ensam om att inte vilja vara den du är.. Jag mår precis som du, ångest i varje steg. Göra saker hela tiden för att hålla den borta. Skulle vilja byta mitt liv med vilken jävla frisk människa som helst - jag är trött på mat, kropp och ångest. Men vet du? Jag vet att vi kommer ur den här skiten sinom tid - jag vet.

Sv: Jag skulle jätte gärna ta recept på något gott bröd att baka! :)

Inte kanske, man behöver mat. Man behöver även äppelkaka och choklad ibland för att överleva - för att låta sinnet och huvudet få sin njutning. Jag tvivlar starkt på att du äter "äckliga mängder", tvivlar starkt. Jag är också less på mat men jag äter för att jag vet att man måste äta för att orka, för att överleva, orka träna. Men ibland önskar även jag att aptiten kunde försvinna, för en gångs skull, i alla fall någon dag.

Fast det är ju aningen närmare till Stockholm ändå. 38 minuter med tåg kontra 45 minuter med bil till Uppsala.. :)

2013-09-02 @ 08:43:30
URL: http://beayourdreams.blogg.se/
Postat av: Sanna

Förlåt Hanna, jag menade inte att komma med pekpinnar om trötthet och mat. Jag vet ju hur utmattande det är med ständig ångest. Min trötthet har ju också funnits där innan ätstörningen, tror jag.

Du verkar vara en så fantastiskt fin människa och det gör mig otroligt ont att du har det så jävligt.

Jag känner igen mig så himla väl i din beskrivning av den ständiga ångesten. Och du får spy ur dig hur mycket galla du vill!

Det är kanske så, att du som jag, egentligen behöver väga lite mer än vad vi gör för att må bra? Och så länge vi ligger under den vikten kommer vi ha aplätt att gå upp.

För mig är det definitivt så och jag vet att min kropp helst vill ligga på ett lite högre bmi. Att vara precis på gränsen eller ens i undre halvan av "normal-bmi" är inte tillräckligt för mig och så länge jag försöker göra det strävar kroppen uppåt. I friskare stunder kan jag se att det där är en kamp jag aldrig kommer vinna och att jag aldrig kommer kunna vänja min kropp vid en lägre vikt. Det är ju också det som gör mig så skraj och får mig att vilja ha en buffert viktmässigt, jag går ju ändå upp så väldigt lätt. För det gör jag verkligen, men det stannar av när jag nått den där högre vikten som min kropp vill ligga på. Där kan jag äta hur som helst utan att det händer så mycket. Men det är så svårt att acceptera att min kropp vill ligga i övre spannet av normalvikt.

Nu blev det rörigt igen, men om jag lägger ribban för högt blir det inga kommentarer eller inlägg alls ... ;-)

2013-09-02 @ 08:51:38
URL: http://flygkoltrastflyg.blogspot.se
Postat av: Lissie

:(:(:(

2013-09-02 @ 22:48:23
URL: http://fairlynuts.blogg.se
Postat av: Elin

Det är okej att må dåligt, oavsett om det är logiskt om man ser objektivt på det. Även om det är jobbigt så har du all rätt att må så.

Haha ja de är lite charmiga de små liven.
kramar

2013-09-02 @ 23:01:21
URL: http://www.uturanorexin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0